Show simple item record

dc.contributor.advisorAbrahamsen, Jardar Eggesbø
dc.contributor.advisorOlafsdottir, Halldis
dc.contributor.advisorEricson, Pål
dc.contributor.authorLervik, Siw
dc.date.accessioned2018-11-08T12:34:24Z
dc.date.available2018-11-08T12:34:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571635
dc.description.abstractBakgrunn og formål Læreryrket blir betraktet som et stemmekrevende yrke. Med dette menes at lærere utsettes for høye krav til daglig bruk av stemmen. På grunn av disse høye kravene til utholdenhet og kraftig stemmebruk er lærere som yrkesgruppe mer utsatt for å utvikle stemmevansker. Tidligere praksis har vært at lærere vanligvis har hatt lite eller ingen opplæring i stemmebruk, selv om stemmen er deres viktigste arbeidsredskap. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge utbredelsen av symptomer på stemmetretthet hos lærere på barne- og ungdomstrinnet og hvilke faktorer i skolen som kan være med å påvirke økt risiko for å utvikle stemmetretthet. Stemmetretthet regnes som en funksjonell stemmevanske, der viktige faktorer er stor stemmebelastning og uhensiktsmessig stemmebruk. Problemstilling Hvor utbredt er symptomer på stemmetretthet hos lærere og hvilke mulige faktorer kan relateres til dette? Metode Innsamling av data er gjort via spørreskjema. Skjema ble delt ut på en ungdomsskole og tre barneskoler i en kommune i Midt- Norge. Til sammen ble 88 spørreskjema delt ut og av disse ble 73 besvart. Dette tilsvarer en svarprosent på 83%. Dataanalyse Datamaterialet er statistisk bearbeidet med SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) som analyseredskap. Dette er et dataprogram for statistisk analyse av kvantitative data. Resultatene fremstilles deskriptivt og grafisk i form av frekvenstabeller, krysstabeller og figurer. Resultater Undersøkelsen viser at 37% av lærerne oppgir at de ofte har symptomer på stemmetretthet. De oftest rapporterte symptomene er tørr hals, tretthet i stemmen og heshet. Et flertall av respondentene rapporterer at de kun sjelden eller av og til har symptomer på stemmetretthet. Respondentene rapporterer at det å heve stemmen for å få oppmerksomhet, støy fra elevene og store elevgrupper er negative faktorer som kan relateres til stemme og stemmebruk, sammen med dårlig akustikk, dårlig luft og tørr luft.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectLogopedinb_NO
dc.titleStemmetretthet blant lærerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO
dc.description.localcodeDenne masteroppgaven vil etter forfatterens ønske ikke bli tilgjengelig.nb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record