Hvordan opplever ungdom prestasjonspresset i skolen? En kvalitativ studie som undersøker 19 elevers perspektiv på prestasjonspress i lys av skole (og samfunn)
Abstract
En kvalitativ studie som undersøker prestasjonspress blant ungdom i lys av skolehverdag. Målet er å belyse om og hvilket prestasjonspress de unge kjenner på og når det eventuelt gjør seg gjeldende. Faktorer på samfunnsnivå blir også nevnt.
Bakgrunn for oppgaven
Bakgrunn for oppgaven er det økende presset som snakkes om på folkemunne og som etterhvert har kommet på banen i den pedagogiske forskningen.
Problemstilling
Jeg har i studien valgt å ta stilling til følgende problemstilling: Hvordan opplever ungdom prestasjonspresset i skolen? Hvilket prestasjonspress kjenner de unge på? Og i tillegg var jeg interessert i å finne ut mer om når prestasjonspresset er gjeldende.
Metode
Studien er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i en kvalitativ intervjumetode med fokusgrupper. Deltakerne og informantene er totalt 19 elever i videregående skole fra studiespesialiserende program, og ulike trinn. I oppgaven ble intervjuene gjennomført med en metode som gav mest mulig rom for elevene til selv å styre samtale og intervju og komme med innspill til hverandres utsagn. Resultatene presenteres i eget analysekapittel og drøftes i et annet.
Resultater og konklusjon
Det kommer klart frem gjennom samtale og intervju med elever at prestasjonspresset i skolen er høyst relevant og aktuelt, det samme er også enkelte faktorer på samfunnsnivå De unge kjenner på prestasjonspress i skolehverdagen men også knyttet til sosiale medier, fritidsaktiviteter, jobb og annet. Prestasjonspresset i skolen gjør seg gjeldende i fokus på karakterer men også sosial sammenligning elevene imellom. Det er relevant å påpeke at ut ifra tema som var prestasjonspress kom elevene på de ulike skolene frem med samme refleksjoner og tanker uavhengig av forsker.