To ungdommers møte med barne- og ungdomspsykiatrien - En kvalitativ studie basert på to jenters opplevelse av behandling ved BUP
Abstract
I dette mastergradsprosjektet tar jeg for meg to ungdomsskolejenters opplevelse av kontakten de har hatt med BUP. Dette gjøres gjennom problemstillingen: «Hvordan opplever to ungdomsskolejenter tilbudet i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP), og hvordan er deres refleksjoner over rollen som pasient?»
Semistrukturert intervju ble valgt som datainnsamlingsmetode. Mitt utvalg består av to ungdomsskolejenter fra en liten distriktskommune. Som følge av relativt få informanter, og at kontakten med BUP kan være et sensitivt samtaletema, ble datamateriale relativt kort, men konsist. Dataanalysen resulterte i følgende to hovedkategorier: Henvisning og Motivasjon i behandling og Psykoterapi – rollen som pasient.
En av mine informanter har vært i behandling hos BUP ved to anledninger. Hennes to opplevelser har vist hvor forskjellig to henvisning- og behandlingsfaser kan være. På flere måter kan hennes erfaring stå som eksempel på et godt og et mer uheldig møte med hjelpeapparatet. I min oppgave har dette vært med på å fremheve hvilke forhold som er viktig for en positiv opplevelse av behandlingen. Blant annet fremkommer motivasjon, brukermedvirkning og tillit i behandlingsalliansen som sentrale forhold. Andre tema som vil drøftes er blant annet reisevei og stigmatisering, dette er forhold som potensielt sett kan vanskeliggjøre opplevelsen av å gå i behandling, dersom det ikke forebygges.