Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorHansen, Sondre
dc.date.accessioned2018-10-17T07:15:06Z
dc.date.available2018-10-17T07:15:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2568361
dc.description.abstractDette masterprosjektets formål var å vise hvordan lærere ut ifra teori og forskning, læreres meninger og erfaringer, samt elevenes opplevelser og meninger, kan bygge en god relasjon til elevene sine, og hvordan lærerne kan bruke denne relasjonen til å gi elevene sine feedback som motiverer og bidrar til læring i kroppsøvingsfaget. Oppgavens teoretiske forankring og tidligere forskning baserer seg på studier og teori rundt begrepene lærer-elev-relasjonen, feedback, motivasjon og læring. Self-determination theory og Sosiokulturell læringsteori blir de to sentrale teoriene som brukes for å forstå begrepene motivasjon og læring. Prosjektet er en kvalitativ studie, og utvalget som deltar består av tre lærere; en kvinne og to menn, samt 12 elever; 6 jenter og 6 gutter. Lærerne har hver for seg en relasjon til fire av elevene, to jenter og to gutter hver. De tre ulike klassene har blitt observert en gang hver, og det har blitt gjennomført semistrukturerte samtaleintervju med både lærere og elever, i denne rekkefølgen. Resultatene fra studien viser at lærer-elev-relasjonens styrke har mye å si for kvaliteten på feedbacken som blir anvendt – og videre dens påvirkning av elevenes motivasjon og læring. En sterk relasjon til elevene sine basert på god kunnskap og kjennskap til dem, virker å være avgjørende for hvor direkte, detaljert, konkret, veiledende og kritisk feedbacken blir. Resultatene viser at elever med svakere relasjoner til lærer opplever at læreren er mer forsiktig og mindre direkte i feedbacken, og at denne typen feedback er noe de ønsker mer av. Resultatene viser også at samarbeid og par-øvelser er noe som både motiverer og bidrar til mye læring for elevene, da de liker å bli kjent med hverandre på en annen måte i kroppsøvingsfaget, samt at de lærer mye av å se på hverandre og dele kunnskaper og erfaringer kring ulike aktiviteter og idretter de besitter kunnskap innenfor. I oppsummering av analysen og drøftingen av problemstillingen, virker det som at det å legge opp til en undervisning hvor lærer blir godt kjent med elevene sine, samt deres kunnskaper, erfaringer og forutsetninger, er det som er mest avgjørende for å bygge en god relasjon til elevene sine. Den gode relasjonen og god kjennskapen til elevene sine blir videre viktig for å kunne vite noe om elevene sine, og hvordan man skal tilby elevene sine informerende og tilpasset feedback som kan styrke deres motivasjon og bidra til læring i kroppsøvingsfaget. The purpose of this master project was to show how teachers, out of theory and research, teachers opinions and experiences, as well as the pupils’ experiences and opinions, can build a good relationship with their students, and how teachers can use this relationship to provide their students feedback that motivates and contributes to learning in physical education (PE). The theoretical foundation of the thesis and previous research is based on studies and theory around the concepts teacher-student-relationship, feedback, motivation and learning. Self-determination theory and Sociocultural learning theory become the two keys used to understand the concepts of motivation and learning. The project is a qualitative study, and the committee involved consists of three teachers; one woman and two men, as well as 12 students; 6 girls and 6 boys. The three teachers have a relationship to four of the students, two girls and two boys each. The three different classes have been observed once each, and there have been conducted semi structured interviews with both teachers and students, in this order. The results of the study show that the strength of the teacher-student-relationship means a lot for the quality of the feedback being used – and further its influence on the students’ motivation and learning. A strong relationship with their students based on information and knowledge of the students seems to be decisive for how direct, detailed, concrete, guiding and critical the teacher’s feedback will be. The results also show that collaboration and pair-exercises are something that both motivates and contributes to learning for the students, as they like to get to know each other in a different way in the physical education class – and that they learn a lot from observing each other and sharing knowledge and experience of various activities and sports they possess knowledge within. In summary of the analysis and discussion of the problem, it seems that adding to instruction where teachers become familiar with their students, as well as their knowledge, experience and prerequisite, is the most crucial factor in building a good relationship with their students. The good relationship and the knowledge of their students will be further important in order to know something about their students and how to offer their students information and adapt feedback that seeks to enhance their motivation and contribute to learning in PE.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLærer-elev-relasjon,feedback, motivasjon og læring i kroppsøving - En kvalitativ undersøkelse av hvordan kroppsøvingslærere kan bygge gode relasjoner til elevene sine, og videre bruke denne til å gi feedback som motiverer og bidrar til læring, samt elevenes opplevelse av lærer-elev-relasjonen, og lærernes bruk av feedback for å motivere og bidra til læringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel