Show simple item record

dc.contributor.advisorKvello, Øyvind
dc.contributor.authorFalck, Rebekka
dc.date.accessioned2018-10-04T08:33:54Z
dc.date.available2018-10-04T08:33:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2566331
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine erfaringer med skolen og lærerne sine. Studien har en fenomenologisk forankring, og problemstillingen som undersøkes lyder: «Hvilke erfaringer har resiliente barn med skolen/læreren?» Datamaterialet kulminerte i fire kategorier: «Å bli sett», «Mestringsforventning», «Fremtidshåp» og «Svik». Disse fire kategoriene drøftes opp mot tidligere forskning på temaet, teori om resiliens, relasjonskompetanse, human agency og posttraumatisk vekst. Studien viser at relasjonskompetanse hos læreren kan ha vært avgjørende for at informantene har hatt et positivt utfall i sine liv. Å bli sett av en voksen som man har en trygg relasjon til, å bli oppmuntret til å mestre samt å ha framtidshåp er viktige dimensjoner i resiliens.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectSpesialpedagogikknb_NO
dc.title''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliensnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record