Analyse og kapasitetskontroll av betongelementbru med omfattende korrosjonsskader
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565571Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hafrsfjord bru mellom Stavanger og Sola kommune i Rogaland er en betongelementbru med prefabrikerte spennbetongbjelker og plasstøpt bruplate. Den totale lengden av brua 206 meter fordelt på 10 spenn, med hovedspenn på 26,7 meter. Brua har tydelige skader forårsaket av armeringskorrosjon. På grunn av disse skadene er brua forsterket med en ekstern forspenning.
Det er i denne oppgaven studert utforming av betongelementbruer i et historisk perspektiv, og hvilke utfordringer og skadeproblematikker som er aktuelle for denne type bruer. Det er også gjort en kort studie på alternative metoder for å forsterke eksisterende brukonstruksjoner.
Det antatt kritiske spennet, hovedspennet, med tilstøtende spenn er modellert i Focus Konstruksjon for å finne lastvirkninger. Lastvirkningene er beregnet i henhold til Statens vegvesens håndbok R412 bruklassifisering. Moment- og skjærkapasiteten til hovedspennet er beregnet i hovedsak i henhold til NS3473. Det er gjort kapasitetsberegninger i bruddgrensetilstand for både det prosjekterte og det korrosjonsskadede tverrsnittet. Kapasiteten er også kontrollert med effekten av den eksterne forspenningen.
Resultatene fra beregningene viser at hovedspennets kapasitet er tilstrekkelig. Det prosjekterte tverrsnittet har stor restkapasitet. Kapasitetsberegningene med redusert armering på grunn av korrosjon viser også at brua har tilstrekkelig kapasitet i dagens tilstand. Resultatene tyder på at brua har betydelig restlevetid.