dc.contributor.advisor | Bonesrønning, Hans | |
dc.contributor.author | Melsom, Sigurd | |
dc.date.accessioned | 2018-09-27T12:48:00Z | |
dc.date.available | 2018-09-27T12:48:00Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2565046 | |
dc.description.abstract | Prestasjonene til norske elever i barneskolen er ikke på nivå med myndighetenes målsetting. Etter skuffende resultater i internasjonale undersøkelser i senere år, har oppmerksomheten rundt norske elevers matematikkferdigheter økt. I denne oppgaven benytter jeg data fra 1+1-prosjektet. Prosjektet tildeler ett ekstra lærerårsverk til tilfeldig utvalgte skoler som skal benyttes til smågruppeundervisning i matematikk. Totalt deltar 160 skoler fra 10 store norske kommuner i prosjektet, og datamaterialet inkluderer over 17 000 elever. Jeg finner at elever som deltar i smågruppeundervisning i gjennomsnitt presterer 0,184 standardavvik bedre enn elever i sammenligningsskolene. Effekten av smågruppeundervisning er særlig stor for middels presterende elever. En middels presterende elev som deltar i smågruppeundervisning presterer 0,233 standardavvik bedre enn lignende elever i sammenligningsskoler. Videre finner jeg høy variasjon i skolenes evne til å påvirke elevers testresultater. Denne variasjonen benyttes til å estimere positive korrelasjoner mellom hvor mange studiepoeng en lærer har og skolenes evne til å påvirke elevenes testresultater. Disse estimatene er imidlertid ikke nødvendigvis kausale sammenhenger. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | Heterogene effekter av smågruppeundervisning på elevprestasjoner - En empirisk analyse basert på data fra norsk barneskole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 47 | nb_NO |
dc.description.localcode | Denne masteroppgaven vil bli tilgjengelig 31.05.2020 | nb_NO |