Show simple item record

dc.contributor.advisorAalberg, Trond
dc.contributor.authorHagen, Marius Bye
dc.date.accessioned2018-09-26T14:00:33Z
dc.date.available2018-09-26T14:00:33Z
dc.date.created2018-06-15
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:19941
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564787
dc.description.abstractLangs norskekysten forekommer det i snitt rundt 70 grunnstøtinger årlig. Disse kan medføre tap av liv, miljøutslipp, og store økonomiske kostnader. En analyse av ulykkesstatistikken fra norskekysten viser at 70% av alle grunnstøtinger skyldes menneskelige feil. Det er derfor sett et behov for å modernisere overvåkningen av skipstrafikken. Nyere forskning har vist lovende resultater for prediksjon av posisjonsdata og tidsseriedata gjennom bruk av nevrale nettverk. For videre forskning i dette området har dette prosjektet fått tilgang på tre år med historiske AIS-data for skipstrafikken i Norge. Disse er benyttet for å prøve å predikere et fartøys rute på et geografisk avgrenset område. Målet er å se om man med nøyaktighet kan predikere framtidige verdier til et fartøy på kysten. Det er forsøkt både ettstegsprediksjon og prediksjon lengre fram i tid. Dette er gjort for flere arkitekturer av forskjellige typer nevrale nettverk. Alle arkitekturene som er utprøvd viser gode resultater på ettstegsprediksjon, mens det på prediksjon av flere posisjoner fremover i tid sees varierende resultater blant de forskjellige arkitekturene. Noen av de utprøvde arkitekturene klarer dette godt i en sving i ruten, andre fikk en del problemer i denne. Det gjennomgås også en dataanalyse av den brukte AIS- dataen som viser en del utfordringer ved å bruke AIS-data til slike formal.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectDatateknologi (2 årig), Programvareutvikling
dc.titleRuteprediksjon av maritim trafikk med nevrale nettverk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record