Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTørset, Trude
dc.contributor.authorBakke, Eskild Mikal Langnes
dc.date.accessioned2018-09-06T14:01:03Z
dc.date.available2018-09-06T14:01:03Z
dc.date.created2018-06-11
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:20019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561309
dc.description.abstractDenne masteroppgaven studerer registrert reisedata fra bysykkelordningen i Oslo for bysykkelsesongen 2017. Bysykkelturene i Oslo i 2017 er registrert med start- og sluttpunkt på reisen med sekunds nøyaktighet. Gjennom analyser av de totalt nesten 2,7 millionene registrerte bysykkelturene, blir bruksmønster og reisevaner studert i detalj. Oppgaven har spesielt fokusert på hvordan været påvirker bysykkelbruken. Ved bruk av ATP-modellen (Network Analyst) i ArcGIS ble avstander, reisetider og høydemeterdifferanser mellom bysykkelstativene estimert. Dette ble brukt til å se mer detaljert på hvilke turer som oftest sykles. Registrert værdata fra Meteorologisk Institutt er koblet opp mot bysykkelbruken. Værregistreringene er foretatt på timesbasis. Det er foretatt analyser av hvordan nedbør og temperatur påvirker bysykkelbruken. Økte temperaturer gir økt antall bysykkelturer for alle typer turer studert i denne oppgaven. Effekten er størst om ettermiddagen og kvelden. Bysykkelturene er kategorisert etter høydemeterdifferanse, lengde og hastighet. Slik har det vært mulig å se på hvilke typer turer som er mest syklet, når ulike typer sykles og hvordan ulike typer turer påvirkes av været. Det er utført lineære regresjonsanalyser for å sammenligne temperaturens påvirkning på antallet bysykkelturer avhengig av om det er arbeidsdag eller helg, om det regner eller ikke og for ulike tider på døgnet. Resultatene viser at det er størst nedgang i antallet rekreasjonsturer og lange turer når det regner. Turer som tas i raskt tempo og turer som foretas nedover påvirkes minst av nedbør. Den minste forskjellen i bysykkelbruk mellom timer med opplett og timer med nedbør, er registrert i timene i morgenrushet i hverdagene der det kun tas cirka 25% færre turer ved nedbør. Den største forskjellen er observert på formiddagen i helgene der nedbør gir en nedgang i antallet bysykkelturer på nesten 60%. Oppgaven beskriver detaljert bruksmønstre registrert for bysykkelordningen i Oslo. Den gir en detaljert beskrivelse av bysykkelordningens attraktivitet, og hvordan ulike faktorer påvirker bysykkelbruken.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Transport
dc.titleHvilke faktorer påvirker bysykkelbruken i Oslo? - Analyse av registrert reisedata fra bysykkelordningen i Oslo for å bedre forstå hvordan bysykler brukes og hvilke faktorer som påvirker bruken.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel