Hvordan beskriver medarbeidere sine erfaringer med personlig og faglig utvikling i arbeidslivet?
Abstract
Utviklingen i arbeidslivet de siste tiårene har medført at dagens medarbeidere i stor grad er kunnskapsmedarbeidere. Det er blant medarbeiderne driften skjer og grunnlaget for bedriftens suksess legges. Nyere forskning har påpekt at det blir stadig mer avgjørende for bedrifters resultat- og måloppnåelse å ivareta medarbeiderens kompetanse og utvikle den. Mye av teorien om utvikling av medarbeidere fokuserer på temaet i et ledelse- eller bedriftsperspektiv. Hvilke synspunkter og erfaringer har derimot medarbeiderne selv?
Gjennom en kvalitativ intervjustudie ønsket jeg å undersøke følgende problemstilling: «Hvordan beskriver medarbeidere sine erfaringer med personlig og faglig utvikling i arbeidslivet?» Utvalget bestod av fem informanter med 5-30 års arbeidslivserfaring fra ulike bransjer. Jeg gjennomførte en tematisk analyse av det innsamlede datamaterialet som resulterte i temaene: (1) trivsel som grunnlag for personlig og faglig utvikling, (2) utfordringer og mestring skaper personlig og faglig utvikling, (3) lederskapets betydning for egen trivsel og (4) balansegangen mellom jobb og privatliv.
I lys av motivasjonsteori diskuterer jeg studiens fire funn. Jeg drøfter det som informantene i denne studien beskriver har bidratt til deres trivsel og utvikling. Videre ser jeg på informantenes beskrivelser av hvilken rolle lederskap har hatt for deres utvikling. Basert på funnene argumenterer jeg for at det er viktig at trivselsfaktorer blir tatt på alvor for å sikre at kunnskapsmedarbeidere har arbeidsforhold som gjør at de ønsker å utfordre seg selv. Dermed sikrer de sin egen personlige og faglige utvikling, samtidig som de bidrar til å skape resultater for bedriften. Jeg understreker også hvor viktig lederskap er for å ivareta den kompetansen bedriften allerede har, samtidig som ledere bevisst må motivere medarbeiderne sine til å utvikle seg både personlig og faglig.