Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorRugsveen, Gunnar Alexander
dc.date.accessioned2018-08-28T11:28:58Z
dc.date.available2018-08-28T11:28:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559630
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å se på hva som motiverer en instruktør i Taekwon-Do. Det ble undersøkt om det var ulikheter i forhold til i instruktørenes motivasjon og det basert på hvor de underviser i Norge, instruktørens kjønn, instruktørens alder, hvor lenge instruktøren har undervist og hvor mye instruktøren underviser per uke. Undersøkelsen ble gjennomført ved en kvantitativ spørreundersøkelse med 285 respondenter. Respondentene var instruktører i Taekwon-Do og tilsluttet organisasjonen National Taekwon-Do Norway. Studien ble gjennomført fordi det eksisterte svært lite forskningsbasert empiri på dette området. Det var mange personlige meninger og mye synsing omkring temaet, men ingenting konkret. En kvantitativ undersøkelse som kunne gi en generell oppfatning av respondentenes svar rundt deres motivasjon og eventuelle forskjeller ville kunne bidra til større forståelse og innsikt. Dette vil kunne brukes for å legge bedre til rette for en instruktør i Taekwon-Do som igjen kan bidra til økt motivasjon – en gylden sirkel. Det var tatt utgangspunkt i motivasjonsteori som er relevant fra idretts-, leder- og skoleverden. Resultatene ble fremstilt via diagrammer som viste totalt antall svar og disse fordelt på de ulike variablene region, kjønn, alder, fartsnivå og aktivitetsnivå. Gjennomsnitt ble brukt som måleverktøy for å danne et generelt bilde av instruktørenes mening. Standardavvik ble brukt for å se om det var stor spredning i instruktørenes svar eller om de fleste var enige rundt spørsmålene som ble stilt. Signifikante forskjeller blant de ulike instruktørkategoriene ble beskrevet. I diskusjonsdelen ble resultatene drøftet opp mot relevant teori presentert i teorikapittelet. De spørsmål, avvik og overraskende funn som var relevant for hoved- og underproblemstilling ble også diskutert. Resultatene viste at det som motiverte en Taekwon-Do instruktør i størst grad var at de opplevde at NTNs verdigrunnlag er i tråd med deres egne verdier. Betydningen av det å hjelpe andre mennesker sto også svært høyt. Indre motivasjon med vekt på kompetanse og tilhørighet var viktige momenter for en Taekwon-Do instruktør. Det var lite forskjell blant instruktørenes motivasjon i forhold til region og kjønn. Fartstid og aktivitetsnivå som instruktør hadde også lite å si på instruktørenes motivasjon. Det eneste som kom noe tydelig frem var at disse brenner mer for instruktørrollen. Det ble vist til små signifikante forskjeller i instruktørenes motivasjon relatert til alder. De yngste instruktørene hadde en litt større vekt på noen faktorer som har grunnlag i ytre motivasjonsteori som en bedre CV, goder fra klubben eller fordi de ønsket å komme seg videre i Taekwon-Do systemet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEn gylden sirkel - En kvantitativ undersøkelse av hva som motiverer en taekwon-Do instruktørnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel