Hvorfor er god venteromsomsorg viktig hos kommunal legevakt og hvilke faktorer i sykepleien bidrar til god pasienttilfredshet?
Abstract
INTRODUKSJON: Som pasient på norsk legevakt, kan ventetiden bli lang, noe som kan bidra til betydelig misnøye på venterommet. HENSIKT: Hensikten med denne oppgaven er å finne ut hvilke faktorer som bidrar til å styrke pasienttilfredshet på legevaktens venterom. METODE: En litteraturstudie, utført med søk i skolens databaser RESULTAT: Fokus på god informasjon på legevaktens venterom, evne til å vise omsorg og gode kommunikasjonsferdigheter er hensiktsmessig for økt pasienttilfredshet på legevakt. KONKLUSJON: Gjennom denne litteraturstudien har vi identifisert ulike faktorer som er avgjørende for pasienttilfredshet, blant pasienter på legevaktens venterom. Blant annet er kommunikasjon og informasjon til pasienter to viktige faktorer. Her må informasjonen formidles på en enkel og forståelig måte. INTRODUCTION: As a patient in a Norwegian emergency room waiting room, the wait time can be long, which can be a considerable contributing factor to dissatisfaction. PURPOSE: The purpose of this paper is to find out which contributing factors can enhance patient satisfaction in the emergency room waiting room. METHOD: A literature review done through the school's database. RESULT: Focusing on good information, the ability to care and show concern, as well as good communication skills are beneficial for increased patient satisfaction. CONCLUSION: Through this literature review we identified several different deciding factors for patient satisfaction, among patients in the emergency room waiting room. Among these were communication and information two important factors. This information must be conveyed in a simple and understandable way.