Betydningen av aktivitet: ergoterapeuters erfaringer med bruk av aktivitet innen psykisk helse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559062Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Psykiske plager og lidelser er en økende utfordring. Ergoterapeuter har i mange år arbeidet innenfor psykisk helse, men det finnes lite forskning på området. Formålet med oppgaven er å undersøke ergoterapeutenes tanker og erfaringer rundt bruken av aktivitet innenfor psykisk helsearbeid. Metode: Kvalitativ metode er benyttet for å svare på problemstillingen. Det ble utført to fokusgruppeintervjuer med til sammen fem ergoterapeuter som arbeidet innen psykisk helse. En kvalitativ innholdsanalyse ble benyttet i analysearbeidet. Resultat: Resultatene avdekker tre hovedtemaer; "aktivitet er alt vi gjør i løpet av en dag", aktivitet er sentralt i ergoterapeutenes utøvelse og kartlegging ved bruk av aktivitet. Det kommer frem at observasjon er mye brukt som metode for kartlegging av pasienter. Resultatene viser også et fokus på hverdagsmestring og at pasientene skal fungere i hverdagen etter utskrivelse. Konklusjon: Aktivitet er en stor del av ergoterapeuters arbeidshverdag. Ut fra ergoterapeutenes erfaringer og kompetanse, blir aktivitet mye brukt for å kartlegge pasientene for å legge til rette for et godt behandlingstilbud. Background: Mental issues and disorder are increasingly challenging. Occupational Therapists have been working with mental health for years, but little research has been done. The aim of the thesis is to investigate Occupational Therapists' thoughts and experiences regarding the use of activity within mental health. Method: Qualitative method has been used to explain the issue. Two focus group interviews were executed with a total of five Occupational Therapists who are working with mental health. To analyse the work qualitative content analysis was used. Results: The results show three main topics; “Activity is everything we do during the day”, Activity is essential for Occupational Therapy practice and Assessment of use of activity. It emerges that observation is mainly used as method for assessing patients. The results also shows that the focus is on everyday coping and that the patients are fully capable following discharge. Conclusion: Activity plays a substantial part in the work of Occupational Therapists. According to the Occupational Therapists experience and competence, activity is used considerably to assess patients to facilitate a suitable treatment.