Case-studie av organisatorisk kunnskapsforvaltning i et mellomstort IT-konsulentselskap
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/253628Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Å dele erfaringer og kunnskap med hverandre er en viktig del av vår personlige utviklingsprosess, og kunnskapsforvalting innad i organisasjoner kan være til stor verdi om de ansattes ferdigheter brukes til intern kompetanseheving. Konsulentselskaper er et eksempel på kunnskapsavhengige organisasjoner innenfor et kunnskapsintensivt felt som programvareutvikling, som er avhengig av kvalitets-kunnskap blant ansatte for å være konkurransedyktige i dagens marked. Gjennom observasjon og samtaler med ansatte i et norsk IT-konsulentselskap ble det avdekket et økende behov innenfor flere aspekter ved kunnskapsforvaltning. Valg av kunnskapsforvaltningskanaler internt i organisasjonen varierte på individuelt nivå, og faktorer som manglende samhandlingskultur og interne kunnskapsforvaltningsrutiner er trukket frem som negativt påvirkende aspekter i en organisatorisk kunnskapsforvaltningsstrategi. Denne oppgaven ser nærmere på interne utfordringer i et mellomstort konsulentselskap, hvor et videre fokus er å søke bredere forståelse hvorvidt det er flere aspekter enn kun eksplisitt dokumenterbar kunnskap som bør være fokusområder i en organisasjons kunnskapsforvaltningsstrategi. Ved nærmere analysering av tidligere arbeid, og gjennom denne oppgavens forskningsarbeid, ble det tydelig det finnes flere aspekter ved kunnskap. Tilrettelegging for tekniske og kulturelle kunnskapssamfunn er grunnleggende, i henhold til momenter som motivasjon og tillit for å fremme deling av kunnskap blant ansatte.Nøkkelord: Kunnskapsdeling, Erfaringsdeling, Kunnskapsforvaltning, Samhandlingsteknologi, Eksplisitt/Implisitt - kunnskap, Organisasjonskultur.