Gevinstrealisering i offentlig sektor: En kvalitativ, empirisk studie av innføringen av e-resept
Abstract
Norske myndigheter har som mål å bruke IKT til å forbedre og effektivisere offetlig forvaltning. Dette målet gjelder også helsesektoren. I de siste årene har det vært et økende fokus på gevinstrealisering i offentlige IKT-prosjekter for å sikre at planlagte gevinster ved systemene blir realisert. E-resept er et system som binder sammen IT-system hos ulike aktører brukt i reseptarbeid i Norge. Systemet skal gi legene bedre oversikt over pasientenes legemiddelbruk, bedre kommunikasjon mellom ulike aktører, bedre og mer effektive kontroll- og oppgjørsrutiner og bedre service og legemiddelbruk for pasienter. Denne oppgaven undersøker arbeidet med gevinstrealisering i innføringen av elektroniske resepter i Norge. I løpet av prosjektet er det utarbeidet to gevinstrealiseringsplaner. Denne oppgaven er en kvalitativ, empirisk og fortolkende sammenligning av allmennlegers opplevelse av innføringsprosessen i forhold til gevinstarbeidet som var planlagt. Det er utført åtte intervju med fem allmennleger i tillegg til observasjon på et legekontor. Denne oppgaven utfyller \gls{hdir}s arbeid med evalueringen av e-resept ved å fokusere på ikke-kvantifiserte gevinster. Innføringen av e-resept kan kalles vellykket. Vektleggingen av et driftssikkert og stabilt system i gevinsrealiseringsplanene oppleves fulgt opp. Av tiltak i gevinstrealiseringsdokumentene som ikke fullt ut er fulgt- opp er informasjonsarbeidet og vektleggingen av et godt brukergrensesnitt. Arbeidet med endring av rutiner er vektlagt i gevinstrealiseringsdokumentene, men for de intervjuede legene er dette ukjent. Gevinstplanene i prosjektet involverte representanter for de ulike brukerne av systemet. Planene fanget opp de fleste relevante risikoene og tiltakene. I innføringsprosessen har ikke alle tiltak blitt fulgt opp. Oppgaven viser at kvalitative studier kan bidra i evalueringen av gevinstrealiseringen ved å belyse hvilke gevister som oppleves relevante for aktørene ved innføringen og bruken av systemet. Disse gevinstene er ikke nødvendigvis fanget opp av mer kvantitative effektmålinger.