Minoritetskvinner i akademia : en interseksjonell studie av deres erfaring innenfor høyre utdanning i Norge
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er minoritetskvinner som jobber innenfor høyere utdanning i Norge. Den handler om hvordan kvinner med minoritetsbakgrunn erfarer å jobbe innenfor høyere utdanning i Norge i dag og baserer seg på fem kvinners livshistorier og erfaringer.
Kvinnenes livshistorier og erfaringer ble i denne studien analysert gjennom et interseksjonelt perspektiv med innslag fra postkolonial feminisme.
Resultatet av analysene vises i oppgavens to analysekapitler: personsentrerte analyser og interseksjonalitetsanalyser. Første analysekapittel tar for seg hver av kvinnenes erfaringer med å jobbe innenfor høyere utdanning i Norge i dag på et individuelt nivå. Kvinnenes erfaringer analyseres i dette kapittelet gjennom kategoriene etnisitet, kjønn, tid og klasse. Andre analysekapittel setter nevnte kategorier i sammenheng og undersøker hvordan disse virker sammen og påvirker kvinnenes erfaringer. I dette kapittelet sammenlignes kvinnenes erfaringer på et institusjonelt nivå og ses i lys av overordnede idéer i samfunnet.
Studiens funn er at minoritetskvinnene på tross av å jobbe i en arbeidskontekst som i de senere årene har blitt mer mangfoldig, opplever utenforskap og diskriminering som bunner ut i at det innenfor høyere utdanning i Norge kan se ut til å eksistere en hvit og mannlig norm. Satt opp mot denne normen avviker minoritetskvinnene både som utenlandske og som kvinner, noe som er med på å påvirke hvordan de opplever å jobbe innenfor høyere utdanning i Norge i dag.