Show simple item record

dc.contributor.advisorKvaal, Stig
dc.contributor.advisorAsk, Kristine
dc.contributor.authorMathiassen, Oda Bjelland
dc.date.accessioned2018-07-17T11:16:35Z
dc.date.available2018-07-17T11:16:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505791
dc.description.abstractDet er stort behov for å utvikle nye løsninger for å imøtekomme morgendagens utfordringer i velferdstjenesten. Samfunnet er i endring og prognoser viser at Norge har en aldrende befolkning. Derfor er det nødvendig med nye løsninger og nyskapende teknologi innenfor helse- og omsorgssektoren, hvor det er knapphet om ressursene. Velferdsteknologi har blitt et politisk satsingsfelt som blir presentert som en av løsningene for å opprettholde et godt velferdstilbud. I den sammenheng er derfor ønskelig, både samfunnsøkonomisk og for de eldre å legge til rette for å bo hjemme lenger. Trapp er en utfordring for mange og derfor har jeg valgt å bruke et case for å beskrive hvordan en innovativ prosess kan foregå. Oppgavens problemstilling er å undersøke hvordan gründerbedriften AssiTech har utviklet og kommersialisert trappehjelpemiddelet AssiStep. Studien er en kvalitativ analyse basert på dybdeintervju med de fire gründerne i bedriften. Oppgaven går kronologisk gjennom innovasjonsprosessen de hadde for å utvikle teknologien, hvor de fikk god hjelp av andre aktører og nettverk. Prosessen har blitt delt inn i tre faser, de består av etableringsfasen, produktutviklingsfasen og kommersialiseringsfasen. I de tre fasene ser jeg nærmere på oversettelsesarbeidet gründerne har gjort for å utvide sitt nettverk, som har hjulpet dem fremover med produktutviklingen. Med assistanse fra aktørene i nettverket, som terapeuter, brukere og eksperter, ses gründernes forståelse og tolkning av problemet gjennom designet på AssiStep. Oppgaven synliggjør det fysiske og det sosiotekniske skriptet. I besvarelsen av problemstillingen finner oppgaven at ulike assosiasjoner mellom sosiale grupper gjør at begrepene velfersteknologi og hjelpemiddel blir kommunisert forskjellig. Det kan argumenteres for at det er lite som skiller det dem fra hverandre, men det spennende da er å så på hvordan det blir formidlet gjennom AssiStep. I den sammenheng kan det forstås som et grenseobjekt. Innovasjon er med andre ord et komplekst arbeid, og en slik prosess fullføres nødvendigvis ikke når produktet er kommersialisert. Det er i tiden etter at produktet er installert hos brukerne også viktig å følge opp kundene for å videreutvikle produktet og styrke bedriftens posisjon i markedet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleStairways to heaven - AssiStep, en fortelling om entreprenørskap, velferdsteknologi og innovasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record