Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngvaldsen, Jonas Alexander
dc.contributor.advisorHolmemo, Marte
dc.contributor.authorNovak, Mari
dc.contributor.authorThelle, Daniel
dc.date.accessioned2018-07-04T14:01:13Z
dc.date.available2018-07-04T14:01:13Z
dc.date.created2018-01-04
dc.date.issued2018
dc.identifierntnudaim:18215
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504411
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å forstå interaksjonen mellom konsulent og klient i et endringsprosjekt i kommunal sektor. Offentlig sektor er en stor innkjøper av konsulenttjenester, men hvordan disse tjenestene leveres og hvilket bidrag de har, er forsket lite på. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie av interkommunalt endringsprosjekt. Gjennom observasjon og 15 intervjuer med personer fra klientorganisasjonen og konsulentselskapet, analyseres interaksjonen mellom klient og konsulent. Litteratur om konsulentbruk omtaler ofte klienten og konsulenten som én enkelt aktør og vektlegger sjelden kompleksiteten i klientorganisasjonen. Kommunene som er studert i dette prosjektet, er sammensatt av mange ulike personer og interessenter på ulike nivåer. Det eksisterer en kultur og forventning om medvirkning i klientorganisasjonen, og dette påvirker interaksjonen. Litteratur som beskriver konsulentbruk, kategoriserer ofte konsulenter som eksperter, som prosessveiledere eller ved det kritiske perspektivet. Basert på konsulentenes rolle i dette caset konkluderer oppgaven med at konsulenter inntar roller som er en blanding av ekspert- og prosesstilnærmingen, og at de går inn og ut av disse i ulike faser av prosjektet og i møte med forskjellige aktører. Funnene i denne oppgaven viser at forskningen på konsulentbruk må oppdateres på flere områder. Det må i større grad tas hensyn til at klienten er en kompleks organisasjon, og at konsulenter i praksis veksler mellom ulike roller i løpet av prosjekter. Oppgaven belyser hvilke implikasjoner funnene får for både konsulenter og klienter i kommunale endringsprosjekter og argumenter for at det trengs videre forskning for å belyse konsulentbruk i offentlig sektor.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell økonomi og teknologiledelse, Strategisk endringsledelse
dc.subjectIndustriell økonomi og teknologiledelse
dc.titleKlienten og konsulenten som komplekse aktører - En kvalitativ casestudie av konsulenter i endringsarbeid i kommunal sektor
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel