Probably The Most Perfect Slasher Movie of All Time - Markedsføringen av den norske skrekkfilmtrilogien Fritt vilt (2006-2010)
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg promoteringsmaterialet til den norske Fritt vilt-trilogien (2006 - 2010) og utforsker hvordan filmene har blitt markedsført. Dette innebærer å belyse hva markedsføring av film tradisjonelt innebærer og hvordan ulike promoteringsverktøy har utviklet seg gjennom filmhistorien. I tillegg undersøkes det hvordan de utvalgte filmene er et resultat av den amerikanske sjangerfilmens innflytelse på norsk filmindustri i den aktuelle perioden. Gjennom å analysere blant annet filmplakater og trailere vil man se hvordan stilgrep, sjangerikonografi og konvensjoner fra forbilledlige amerikanske «slasherfilmer» har inspirert markedsføringen og påvirket filmskaperne. The focus of this master thesis is the promotional material of the Norwegian Cold Prey trilogy (2006 - 2010) and examines how the films were marketed. This involves explaining what marketing of films traditionally involves and how different promotional tools have evolved throughout film history. In addition, the thesis consider the selected films in the context of the American genre film's influence on Norwegian film industry in the current period. Analysis of film posters and trailers among other promotional tools reveals influence from the style, genre iconography, and conventions of American «slasher movies».