Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov
Master thesis
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3729]
Abstract
I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi 1, hva kjennetegner kompetansene som vektlegges mest i vurderingen?» ved å se nærmere på hvordan to ulike kompetansemål som omfatter ulike typer kompetanse kommer til syne på prøvene. En forenklet versjon av Blooms taksonomi har blitt benyttet for å analysere prøveoppgavene. I tillegg har det blitt gjennomført intervju med lærerne om deres vurderingspraksiser. Lærerne fortalte at de skriftlige prøvene er hovedgrunnlaget for standpunktkarakterene elevene får i faget. Funnene viser at kompetansemålet som er lett å teste ved skriftlige prøver testes mer enn det andre kompetansemålet, og at kompetansen som testes mer har mer å si for standpunktkarakteren til elevene enn annen kompetanse. Et annet funn er at kompetansemålet som er nyttig for å bestå skriftlig eksamen i Kjemi 2 vektlegges mer på skriftlige prøver i Kjemi 1 enn kompetansemålet som er viktig for fremtiden ifølge styringsdokumenter som Ludvigsenrapportene og lovverk. I tillegg er det ikke funnet noen nødvendig sammenheng mellom kompetansen elevene vurderes i på de skriftlige prøvene og kompetansen lærerne ønsker at elevene skal sitte igjen med etter endt kjemiopplæring.