Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38672]
Original version
Journal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1 (5), 112-130. http://dx.doi.org/10.23865/jased.v1.913Abstract
Gjennom arbeidet med denne artikkelen har hensikten vært å frembringe ny metodologisk kunnskap om hvordan visualisering kan ha en sentral rolle i kunnskapskonstruksjon, meningsskaping og meningskommunikasjon. Siktemålet med artikkelen er å beskrive og problematisere momenter som gjør seg gjeldende når en grafisk designer/forsker/lærer (a/r/tograf) visualiserer forståelser. I artikkelen undersøker jeg retrospektivt visuelle representasjoners plass i ulike prosjekter med blikk hentet fra a/r/tografens ulike identiteter. Slik frembringer jeg kunnskap om hvordan det visuelle kan drive kunnskapsprosjekter fremover, samt hvordan visuell meningskonstruksjon legger til rette for tenkning, refleksjon og kommunikasjon. I arbeidet med artikkelen har jeg også skapt tre nye visuelle representasjoner i den hensikt å vise hvordan jeg forstår, hvordan jeg undersøker, og en konseptualisering av det jeg fant.