Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorToftevaag, Trond
dc.contributor.authorKlokkehaug, Eivind
dc.date.accessioned2018-03-09T15:01:03Z
dc.date.available2018-03-09T15:01:03Z
dc.date.created2017-07-01
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:17443
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2489903
dc.description.abstractRevolve NTNU har de siste årene bygget en bil som både går fortere og er lettere. For at dette skal skje blir alle komponenter i racerbilen presset til sitt ytterste. Dette har medført at batteripakken, som er den tyngste og en av de mest sentrale delene i bilen, utvikler mye varme på grunn av mengden battericeller men og strømstyrke. Det er denne utfordringen som har vært inspirasjon til masteroppgaven. Den omhandler testing av battericeller og moduler med fokus på varmeutvikling. Oppgaven er skrevet i samarbeid med NTNU Revolve. Det er batterier som er brukt i racerbilen Revolve- team 2017 som er benyttet i undersøkelsene. Enkeltceller, celler i parallell og en hel modul har blitt testet. I masteroppgaven er det blitt sett på nye type studier av battericeller ved bruk av elektrokjemisk impedans spektroskopi for å kunne få en enda mer detaljert forståelse av hvordan battericellene oppfører seg ved forskjellige temperaturer. En har også sett på nye metoder for kjøling av battericeller ved bruk av Phase-change material som er ikke-elektrisk ledene. Dette gjør at du kan ha de i direkte kontakt med battericellene. Eskalering av testingen for å se på en hel modul har og blitt gjort, for å få et mer realistisk blide av hvordan forholdene er i batteripakken i en racerbil og for å få en bedre forståelse av hvordan cellen blir påvirket av hverandre ved stor påkjenning av strøm og høye omgivelsestemperaturer. Det er og blitt sett på forskjellige kjølemetoder, i situasjoner som simulerer forholdene i racerbilen. Resultatene av modultestingen har vist at differansen på temperaturen på utsiden av modulen sammenlignet med innsiden er på hele 13.7C. Resultatene har og vist at det er rundt senter cellene er varmest mens de blir kaldere jo nærmer ytterkant av modulen de kommer. En ser og at temperaturen er høyere i midten av cellene sammenlignet med lengre nede når strøm er påsatt. Når modultestene har kjørt rene opp og utladningsstrømmer har det vist seg at strømretningen påvirker og varmeutviklingen i modulen. Ved kjøling ved hjelp av vind har det vist seg at parallell kjøling er det som gir best resultater for varmeutvikling. Det har og blitt sett på entropieffekten i en modul. Det har vist seg at ved 2C ladningmed 36C omgivelsestemperatur har den kaldeste temperaturen i modulen vært på 34C. Testing av PCM har vist at nok volum av denne væsken vil gi en bra kjøleeffekt. Ved elektromagnetisk
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectEnergi og miljø, Elektrisk energiomforming
dc.titleTest av litium-ion batterier for transportmidler med høy belastning- og fokus på varmeutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel