Show simple item record

dc.contributor.advisorGroven, Berit
dc.contributor.advisorPettersen, Marit
dc.contributor.authorLernæs, Marit
dc.date.accessioned2018-02-26T09:31:51Z
dc.date.available2018-02-26T09:31:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486879
dc.description.abstractDenne studien er gjennomført ved hjelp av forskningsintervju med fire intervjupersoner, to faglærte assistenter og to ufaglærte barnehageassistenter. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og hadde til hensikt å undersøke hvilke erfaringer assistentene hadde med individuell opplæringsplan og spesialpedagogisk hjelp, med utgangspunkt i «det gode eksempel». Studien finner at intervjupersonenes roller avhenger av om de utfører spesialpedagogisk hjelp etter enkeltvedtak eller om tiltakene er en del av det ordinære barnehagetilbudet. En sentral oppgave for alle assistentene er å støtte barnet til å fungere i hverdagen, noe som gjøres gjennom ulike former for organisering. Samarbeid med eksterne aktører er sentralt for alle intervjupersonene, og to ulike kommuner kan se ut til å ha ulik praksis når det gjelder samarbeid med spesialpedagog; assistentene i én kommune samarbeider med ambulerende spesialpedagog, mens de to assistentene i en annen kommune ikke har et slikt samarbeid, men samarbeider med fysioterapeut og ergoterapeut i stedet. Fagspråk er et tema som diskuteres og som har betydning for assistentenes forståelse i de praksisfellesskaper de er en del av, samt deres forståelse av IOP. Intervjupersonene det har vært aktuelt for i denne studien deltar i planlegging av IOP. Deltakelsen i evalueringsarbeidet varierer. Flere intervjupersoner opplever å bli hørt og føler seg som viktige deltakere i arbeid med IOP. Videre finner studien at bruken og tilgjengeligheten av IOP varierer blant intervjupersonene. Studien viser at assistentene lærer gjennom praksiserfaringene de får, og at denne læringen kan være nyttig i andre situasjoner med andre barn. Praksiserfaring med gjennomføring av spesialpedagogiske tiltak og arbeid med IOP har gitt flere assistenter mer trygghet i arbeidet. Stort sett har assistentene positive erfaringer i rollene de har knyttet til spesialpedagogisk hjelp, noe som kan tyde på at deres kompetanse er tilfredsstillende i arbeidsoppgavene. Kompetanse ble drøftet gjennom ulike perspektiver i denne studien, men det er vanskelig å fastslå hvilken kompetanse som anses som viktigst i det spesialpedagogiske arbeidet, da flere faktorer spiller inn, og ulike situasjoner kan ha behov for ulik kompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title''Du kan være knakende flink assistent som gjør alt riktig om han ikke har spes.ped i ryggsekken'' - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer barnehageassistenter har med IOP og spesialpedagogisk hjelpnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record