Lederstil og personlighetstyper blant unge maritime navigatører
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2483651Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse med formål om å undersøke personlighetstype og lederstiler blant unge maritime navigatører. Oppgaven har tatt utgangspunkt i personlighetstyper ved bruk av Jungs Type Index, teorien om teamkompasset og lederstiler i fullspektrumsmodellen for ledelse, med hovedvekt på transformasjonsledelse. Til sammen 105 maritime avgangsstudenter ved fem ulike studiesteder i Norge deltok i forsøkene. I deler av oppgaven er også tidligere data benyttet med til sammen 239 respondenter. Studentene gjennomførte Jungs Type Index for å kartlegge personlighetstypen. Resultatene ble benyttet til å danne team på tre personer ved bruk av teamkompasset. De 35 teamene gjennomførte så en øvelse på navigasjonssimulator og vurderte etterpå lederstilen til kapteinen/lederen på teamet ved bruk av måleverktøyet MLQ (Multifactor Leadership Questionnaire) og noen øvrige uavhengige egenutviklede spørsmål. Resultatene er siden analysert og sammenlignet med normdata i Excel og SPSS ved bruk av statistiske metoder som korrelasjonsanalyse, enkel og multippel regresjonsanalyse, «backward elimination» prosedyre, t-test og paret t-test.
Oppgaven har mange interessante funn. Blant annet har nautikkstudentene som gruppe en annen fordeling av personlighetstype enn befolkningen for øvrig. De fleste av dem er pliktoppfyllende og vil ha en preferanse for å følge prosedyrer. Mange er dessuten rolige, tålmodige, og trenger å lære ting steg for steg, reflektere og siden ta inn helhetsforståelsen. Nautikkstudentene utøver høyere grad av avviksstyring (Management By Exception, MBE) enn andre, som kan være effektivt og hensiktsmessig med tanke på sikkerheten i mange operative maritime situasjoner. Videre er de dyktige på intellektuell stimulering av hverandre, noe som er positivt både for studentene selv, opplæringsinstitusjonene og fremtidige underordnede. MLQ synes å være et godt verktøy for å måle lederskapet og er i samsvar med nautikkstudentenes syn på ledelse. MLQ kan anbefales til anvendelse i lederutvikling for denne gruppen. Trivsel har nær sammenheng med ledelse, og flere forklaringsvariabler ble funnet. Instruktørens vurdering av oppgaveløsningen samvarierte med nautikkstudentens vurderinger, men i de fleste tilfeller er instruktøren strengere. Rollen «gjennomfører» i teamkompasset ser ut til å påvirke både instruktørens og studentenes vurderinger. Det ble kun funnet én signifikant sammenheng mellom personlighetstype og lederstil blant nautikkstudentene. Ekstroverte ledere ser ut til å få høyere utslag enn introverte på vurderingen av transformasjonsledelsens intellektuelle stimulering.
Utvalget og metoden tilsier at resultatene i stor grad må kunne generaliseres til å gjeldegruppen unge maritime navigatører.