dc.contributor.author | Nestby, Dag Hallvard Haavelmoen | |
dc.date.accessioned | 2018-01-26T09:47:11Z | |
dc.date.available | 2018-01-26T09:47:11Z | |
dc.date.created | 2017-12-08T14:44:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2017, (4), 328-338. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2479798 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen ønsker jeg å gi et bidrag til den pågående debatten om hvorvidt undervisningen i RLE-faget bør stimulere elevenes eksistensielle modning og identitetsutvikling eller om undervisningen heller bør ha en brobyggerfunksjon. Bengt-Ove Andreassen (2014) har påvist at begge funksjoner er tydelig til stede i rammeplanene for KRL fra 1998 og 2003, men at den første funksjonen nedtones til fordel for den andre i rammeplanen fra 2009 og i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen fra 2010. Med utgangspunkt i Friedrich Nietzsches perspektivisme kommer jeg til å argumentere for at det ikke behøver å være noe motsetningsforhold mellom identitetsutvikling og brobygging, men at de to idealene kan forenes i et felles pedagogisk opplegg. Jeg kommer, som en viktig del av min analyse, til å posisjonere meg i forhold til Robert Jacksons forskning (1997, 2004) siden Jackson fremmer et beslektet syn som tydeliggjør hvilken rolle den nietzscheanske perspektivismen kan ha i klasserommet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.title | RLE-fagets identitetsskapende potensial | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | acceptedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 328-338 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 4 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-2987-2017-04-05 | |
dc.identifier.cristin | 1524895 | |
dc.description.localcode | © Universitetsforlaget 2017. This is the authors' accepted and refereed manuscript to the article. The final publication is available at https://www.idunn.no/npt/2017/04/rle-fagets_identitesskapende_potensial | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,62,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for filosofi og religionsvitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |