Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoveid, Marit
dc.contributor.authorØdegaard, Julie
dc.date.accessioned2018-01-23T12:36:12Z
dc.date.available2018-01-23T12:36:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2479083
dc.description.abstractSammendrag De siste årene har adaptive digitale læringsressurser blitt svært populære i matematikkfaget, både i Norge og utlandet. En av de ledende adaptive læringsressursene i Norge er Gyldendal forlags Multi Smart Øving. Det finnes foreløpig lite forskning om hvordan adaptive læringsressurser påvirker undervisningen, læringen og matematikkfaget. Enda mindre forskning er blitt gjort på hvordan elevene opplever å bruke adaptiv læring i matematikk. Denne studien vil derfor undersøke hvordan elever i én klasse på 4. trinn og én klasse på 5. trinn bruker Smart Øving. Det er brukt en kvalitativ forskningsmetode med casestudie som design for å belyse problemstillingen ”Hvordan bruker elever Smart Øving i matematikkfaget?”. Studien er basert på videoobservasjon av de to klassene og fokusgruppeintervju av to grupper elever. Resultatene viser at elevene opplever at Smart Øving kjenner dem, gir oppgaver som både er lette og vanskelige, og de har en positiv holdning til å bruke Smart Øving. De fleste elevene virker oppgaveorienterte når de jobber med læringsressursen. Samtidig kommer det også frem at en gruppe med elever heller mer i retning av å være prestasjonsorienterte, hvor sosial sammenlikning og konkurranse kommer i fokus. Bruken av adaptive læringsressurser retter også matematikkfaget i en individualiserende og differensierende retning, og oppgaven ønsker å sette et kritisk blikk på hvilken betydning adaptiv læring kan ha for matematikkfaget i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Smart Øving vet ka æ kan" - En kvalitativ studie av hvordan elever bruker den adaptive læringsressursen Smart Øving i matematikkfagetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel