Læring og media - En kvalitativ intervjustudie av hvordan voksne opplever og erfarer læring gjennom å se TV-seriene Farmen og Farmen Kjendis
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2475966Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har tatt for seg hva voksne opplever og erfarer de har lært gjennom å se TVseriene Farmen og Farmen Kjendis. Hensikten med studien har vært å få en bedre forståelse og kunnskap om hva voksne opplever at de lærer av å se på TV. Jeg ville studere læring i en uformell kontekst.
I dette masterprosjektet er det gjennomført en empirisk undersøkelse gjennom kvalitative forskningsintervju som forskningsmetode. Tre informanter deltok i undersøkelsen, der samtlige var voksne over 20 år. Analysen av datamaterialet har utledet tre kategorier. Disse er Farmen i en uformell kontekst, Læring – TV og Farmen samt Refleksjoner og diskusjoner omkring Farmen. Resultatene som har kommet frem i oppgavens analyse viser at voksne opplever og erfarer læring i en uformell kontekst gjennom TV-seriene Farmen og Farmen Kjendis.
Læring av Farmen og Farmen Kjendis kan handle om holdninger, væremåter og verdier, og det kan handle om læring i form av økte kunnskaper om redskaper, historie og geografi. På bakgrunn av dette vil denne studien argumentere for at man ikke alltid er klar over læringsaspektet i det å se TV-seriene Farmen og Farmen Kjendis. Man kan få utnyttet læringspotensialet som ligger i TV-seriene når man er mer bevisst sin egen påvirkning og læring gjennom å se TV. Man kan bli mer bevisst sin egen læring gjennom egne refleksjoner og refleksjoner med andre. Og den omliggende konteksten kan ha en forsterkende virkning på læring om man har det fint og er i trygge omgivelser.