dc.contributor.author | Østern, Tone Pernille | |
dc.date.accessioned | 2017-12-21T10:02:19Z | |
dc.date.available | 2017-12-21T10:02:19Z | |
dc.date.created | 2017-12-20T06:50:13Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Journal for Research in Arts and Sports Education. 2017, 1 (2017) 7-27. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2473471 | |
dc.description.abstract | Kunst, estetiske praksiser og forskningsmetodologier er hele tiden i bevegelse og tilblivelse. I artikkelen forsøker jeg delvis å finne noen stabiliseringspunkt for det å forske med kunsten gjennom å knytte an til et bredt kvalitativt og post-kvalitativt forskningsfelt. Samtidig lokaliserer jeg propeller som gir særlig drivkraft, motstand og retning for de metodologiske valgene man tar når man forsker med kunsten. Forskningsspørsmålet som har vokst fram gjennom arbeidet med artikkelen, er: Hvordan kan det å forske med kunsten som metodologisk praksis få form og drivkraft gjennom å forstå aesthesis som mandat? Som svar skriver jeg fram det å forske med kunsten som en menings- og mulighetssøkende, produktiv og etisk metodologisk praksis, der særlig form, mening, nærhet, kropp, kontekst, etikk og diversitet fungerer som metodologiske propeller. Nøkkelord: Metodologi; å forske med kunsten; praksisledet forskning; kunstnerisk forskning | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) | nb_NO |
dc.relation.uri | https://jased.net/index.php/jased/article/view/982 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 7-27 | nb_NO |
dc.source.volume | 1 (2017) | nb_NO |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v1.982 | |
dc.identifier.cristin | 1530085 | |
dc.description.localcode | © 2017 T. P. Østern. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/) | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,80,0 | |
cristin.unitname | Institutt for lærerutdanning | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |