Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPersson, Rolf Jonasnb_NO
dc.contributor.advisorBungum, Beritnb_NO
dc.contributor.authorStavrum, Lars Rikardnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:19:21Z
dc.date.available2014-12-19T13:19:21Z
dc.date.created2014-02-11nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier695641nb_NO
dc.identifierntnudaim:8228nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/247198
dc.description.abstractDenne oppgaven har undersøkt hvordan kraft behandles i lærebøker i fysikk beregnet på elever i den videregående skolen i Norge. Læreverkene <> og <> for Fysikk 1 og Fysikk 2, i alt fire bøker, har dannet grunnlaget for denne undersøkelsen. I oppgaven har en delt inn analysen i to steg. Først er det gjennomført en innholdsanalyse av bøkene, for å skaffe seg en oversikt over hvordan kraft behandles i de forskjellige lærebøkene. I neste steg har en først konstruert et rammeverk for å kategorisere innholdet. Rammeverket består av åtte forskjellige kategorier av definisjoner av kraft. Til slutt benytter en disse kategoriene til å kategorisere definisjonene av kraft som opptrer i lærebøkene. I forbindelse med denne kategoriseringen er det rettet spesiell oppmerksomhet til lærebøkenes kapitler i mekanikk. Det viser seg at de samme kategoriene opptrer på tvers av bøkene, men i varierende omfang.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for fysikknb_NO
dc.title"Never at Rest" - Anvendelse av kraftbegrepet i lærebøker i fysikk for videregående skolenb_NO
dc.title.alternative"Never at Rest" - The Concept of Force in Physics High School Textbooks in Norwaynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber180nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for fysikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel