Development and assessment of novel technologies improving the fishing operation and on board processing with respect to environmental impact and fish quality (DANTEQ)
Aursand, Ida Grong; Digre, Hanne; Ladstein, Jarle; Kyllingstad, Lars Tandle; Erikson, Ulf Gøran; Tveit, Guro Møen; Backi, Christoph Josef; Reite, Karl Johan
Research report
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466707Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bærekraftig høsting av villfanget fisk er en av de viktigste utfordringene i det globale bildet når det gjelder å skaffe tilstrekkelige mengder fisk. Det ligger et stort potensial i å høste fisk på en bedre måte. Norge er langt fremme både når det gjelder teknologisk utstyrsutvikling og anvendelse av nye fangstkonsepter, men det er fortsatt betydelige utfordringer spesielt i grensesnittet mellom den nye teknologien og fangstbehandling. Konvensjonelt fiskeri gjennomføres med flere forskjellige fartøykonsepter og redskapstyper. Felles for alle er at råstoffkvalitet og fangstinntekt henger sammen med fangst- og produksjonsprosess ombord med tilhørende investerings- og driftskostnader. Fiskefartøy har i langt større grad enn andre produksjonslokaliteter begrenset handlingsrom for å optimalisere prosessen med hensyn til økonomi og andre parametere som f.eks. miljøbelastning. Dette kommer i første rekke fra begrenset tilgjengelig volum og relativt kostbare tilgjengelige energikilder som f.eks. konvensjonelle oljedrevne motordrifter som benyttes til produksjon av elektrisk energi. Gjennom prosjektet DANTEQ har det blitt bygget ny kompetanse og utviklet metoder for å optimalisere håndtering av fisk ombord med hensyn til råstoffkvalitet og energieffektivitet. Arbeidet i DATNEQ har vært delt opp i fire ulike arbeidsområder (RA). Innen RA1 ble effekten av korttids levendelagring av fisk før slakting og elektrobedøving studert. I RA2 var fokuset kjøle- og frysesystemer ombord og effekt på råstoffkvalitet. I RA3 var fokuset å logge energiforbruk fra ulike kilder ombord på trålere for videre å kunne benytte disse dataene til energieffektiv drift av fiskefartøy. I RA4 ble det utviklet matematiske modeller og metoder for simulering av fangstbehandling og fabrikkprosesser ombord