Psykisk helse og innadvendt atferd i barnehagen - ''Fra å leke helt alene til å være en del av en sosial gruppe''
Abstract
Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk setter fokus på psykisk helse med særlig fokus på barna med innadvendt atferd. Det dreier seg om en atferdsproblematikk som går utover barnas utvikling i samspill med andre. Barna med innadvendt atferd kan ha vanskeligheter med å hevde seg selv i barnehagen. Atferden til barna blir utfordrende og jeg vil sette fokus på deres mentale helse og hvordan barnehagen arbeider med dette. Å samle disse begrepene i en oppgave har vært svært interessant for min læring og forskningsprosess. Min motivasjon for dette temaet har oppstått i arbeid og praksis. Det er også noe jeg har ønsket å ha et større fokus på gjennom utdanningen, og som jeg endelig kunne undersøke.
Problemstillingen for oppgaven er:
Hvordan arbeider barnehagen med psykisk helse, med særlig fokus på barn med innadvendt atferd?
Jeg ønsket å komme i dybden av barnehageansattes tanker og erfaringer angående dette. Informantene hadde ulike utdanningsbakgrunner, men alle arbeidet i barnehage. Jeg anvender intervju som kvalitativ metode. Jeg fikk en nærhet til feltet og fikk gode tanker og refleksjoner rundt psykisk helse og innadvendt atferd. Informantene virket å være interessert i temaet. De forteller utfyllende om utfordringer barna måtte ha med atferden sin. De beskriver ulike erfaringer de har med enkeltbarn og setter fokus på både barnas og foreldrenes psykiske helse. Det er fokus på barns beste gjennom oppgaven. Et annet sentralt funn dreier seg om trygghetsfølelsen hos barna. Nøkkelordene som kan gi et innblikk i denne oppgaven er blant annet: Trygghet, vennskap, lek, mestring, selvfølelse, mobbing, foreldresamarbeid og følelser.
Sluttresultatet kan dere lese nedenfor.