Spesialpedagogens opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2463075Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Ved å gjennomføre fire kvalitative intervjuer av spesialpedagoger i barnehagen tar denne studien sikte på å fortelle om deres opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser før og under samarbeidet med habiliteringstjenesten for barn og unge. Grounded theory er benyttet som metode og derfor har empirien lagt føringer for det teoretiske grunnlaget (Corbin & Strauss, 2015, s. 7). Studien støtter seg hovedsakelig på Csikszentmihalyis (2002) teori om flyt og Banduras (1997) teori om mestringstro. Disse teoriene ble valgt med bakgrunn i empirien som stor grad viste en svak balanse mellom ressurser og utfordringer før samarbeidet med habiliteringstjenesten startet. Det argumenteres for at habiliteringstjenesten synes å aktivere ulike kilder til mestringstro i veiledningen med informantene for å minske informantenes gap mellom ressurser og utfordringer og på denne måten styrker deres tro på egen mestring.