dc.contributor.advisor | Barmen, Arnt Håkon | |
dc.contributor.author | Choni, Deogracias | |
dc.contributor.author | Blomvik, Robin Flem | |
dc.contributor.author | Nordgård, Benjamin André | |
dc.coverage.spatial | Norway, Ålesund, Hareid-Sulesund | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2017-10-25T12:10:55Z | |
dc.date.available | 2017-10-25T12:10:55Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2462109 | |
dc.description.abstract | Oppgaven omhandler muligheten for å implementere automasjonsteknologi, for å løse rutinemessige oppgaver relatert til driften av en passasjerferge. Problemstillingen for gruppens oppgave er: "Hvordan kan den operasjonelle drift av en ferge automatiseres?" Gruppen har valgt å ta utgangspunkt i fartøyet «MF Tidefjord», som er en del av fergesambandet Hareid-Sulesund.
I begynnelsen av oppgaven beskriver gruppen relevant regelverk og observasjoner som ble gjort ombord.
Videre beskriver gruppen funn av systemer og teknologier som potensielt kan implementeres for å automatisere oppgavene. Informasjonen presentert i denne delen er innhentet fra produsenters produktblader og nettsider.
Funnene gjort i oppgaven viser at automasjonsteknologi kan implementeres for å løse deler av fergedrift, men at det fremdeles mangler teknologi for å automatisere alle nødvendige oppgaver knyttet til lasting/lossing og passasjerhåndtering. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Automasjonsteknologi | nb_NO |
dc.subject | Ferge | nb_NO |
dc.subject | Automatisering | nb_NO |
dc.subject | MF Tidefjord | nb_NO |
dc.title | Hvordan kan den operasjonelle driften på en ferge automatiseres? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Teknologi: 500::Marin teknologi: 580::Skipsteknologi: 582 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 67 | nb_NO |