Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakås, Ottar
dc.contributor.authorHogstad, Jan Erik
dc.date.accessioned2017-10-06T10:20:53Z
dc.date.available2017-10-06T10:20:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458900
dc.description.abstractSammendrag Norservice Interiør har over en periode på flere år gått med underskudd og leverte i 2015 et negativt resultat på 5,5 millioner kroner. Dette førte til at bedriften fikk kniven på strupen og beskjed om at lønnsomheten måtte bedres i løpet av 2016 og at det kreves et positivt resultat i 2017 for å unngå å bli slått konkurs. Det er god etterspørsel etter produktene, men de opplever store utfordringer med å opprettholde leveringspresisjon ut til kunde og skape lønnsomhet i driften. På bakgrunn av dette har jeg i denne studien undersøkt hvordan Norservice Interiør kan forbedre sin leveringspresisjon og lønnsomhet i driften gjennom Lean Produksjon. Oppgavens teoretiske grunnlag er derfor hovedsakelig hentet fra litteratur som omhandler Lean Produksjon. Målet med Lean Produksjon er å alltid møte kundens krav med tanke på perfekt kvalitet, eksakte mengder, til eksakt tid og sted og til lavest mulig kost. I mine undersøkelser har jeg utført en kvalitativ case-studie av Norservice Interiør. Ved bruk av deltakende observasjon over en periode på 1,5 år som ansatt i bedriften, 6 semistrukturerte intervjuer med ledere og operatører på ulike nivå i organisasjonen i tillegg til mange uformelle samtaler har jeg kartlagt og identifisert en del utfordringer knyttet til dagens styringsmodell og verdikjede. Kartlegging av dagens styringsmodell og en verdistrømsanalyse av en sentral produktfamilie avdekket at dagens situasjon preges av store lager, lang gjennomløpstid, forsinkelser, manglende flyt, samt feil og kvalitetsproblemer i de fleste prosesser i organisasjonen. Verdistrømsanalysen viser at andelen verdiskapende tid i produksjonen er så lav som 0,015%. Det ble identifisert 32 forskjellige typer sløsing, som i stor grad indikerte at hovedutfordringene virker å ligge i de interne bedriftsprosessene. Årsakene er sammensatte men det er mye som tyder på at manglende kommunikasjon, involvering og samhandling mellom prosessene gjør at informasjons- og arbeidsflyten ikke er optimal. Med utgangspunkt i det teoretiske grunnlaget har jeg ved hjelp av relevante lean-verktøy og gjennom å bruke et rammeverk basert på å balansere levering og etterspørsel, skape strømlinjeformet flyt og fleksible prosesser og minimere variasjon foreslått tiltak for å redusere sløsing og nå en ønsket fremtidig verdistrøm. Forbedringsforslag og tiltak er oppsummert i egne tiltaks- og implementeringsplaner. iii Gjennom implementering av foreslåtte tiltak og forbedringsforslag og ved dette å oppnå en mer Lean Produksjon mener jeg at NI vil kunne redusere gjennomløpstiden og øke andelen verdiskapende tid i verdikjeden. Dette innebærer å eliminere mye av dagens sløsing, redusere kvalitetsavvik og varer i arbeid og skape en bedre flyt i prosessene. I denne forbedringsprosessen er det svært viktig å involvere alle ansatte og oppmuntre til at hver enkelt tar personlig ansvar og viser engasjement og eierskap for jobben som må gjøres. Da, og bare da, har man mulighet til å lykkes med det kontinuerlige forbedringsarbeidet. På denne måten mener jeg Norservice Interiør vil kunne forbedre leveringspresisjon og lønnsomhet i driften gjennom Lean Produksjon.nb_NO
dc.description.abstractAbstract Norservice Interiør has over a period of several years struggled with negative results and delivered a loss of 5.5 million in 2015. This led to an ultimatum saying that the company had to improve their profitability during 2016 and deliver a positive result in 2017. Otherwise the company would be closed down. The demand for their products is satisfying but they are experiencing major challenges in delivering to their customers on time and creating profitability in their operations. On this basis, I have in this study examined how Norservice Interiør can improve their delivery precision and profitability through Lean Production The theoretical basis is therefore mostly taken from literature on Lean Production. The goal of Lean Production is to always meet customer requirements in terms of perfect quality, exact quantities, at the exact time and place and at the lowest cost possible. In my research, I have conducted a qualitative case study of Norservice Interiør. In addition to participatory observation over a period of 1.5 years as an employee I have conducted six semi-structured interviews and also many informal conversations with managers and operators at various levels in the organization. By using this information I was able to map and identify a number of challenges related to the current control model and value stream. Mapping of the current control model and value stream of a representative product family revealed a situation characterized by large stock, long lead times, lack of flow, delays, errors and quality problems in most processes in the organization. The VSM shows that the share of value-added time in the production is as low as 0.0001%. It was identified 32 different types of waste which indicated that the main challenges were related to the internal processes in NI. The causes for this are complex but there is reason to believe that lack of both communication, involvement and interaction between processes prevents an optimal information and workflow. By using the theoretical basis, I have applied relevant Lean tools and a framework consisting of matching supply and demand, implementing a streamlined flow, making flexible processes and minimizing variability to reduce waste an achieving the desired future state value stream. Process improvements and measures are summarized in separate action and implementation plans. v By implementation of proposed measures and process improvements and thereby achieving a Lean Production NI can reduce their lead times and increase the share of value-added time in their value stream. This involves eliminating a great amount of waste, reducing quality errors and work in progress in addition to creating a better flow in all processes. In this improvement process, it is very important to involve the staff and encourage a high degree of personal responsibility, engagement and ownership of the job. It is then and only then they have the possibility to succeed with continuous improvement. By following these steps, I believe Norservice Interiør are able to improve their delivery precision and increase profitability through Lean Production.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleForbedret lønnsomhet gjennom Lean Produksjon - En casestudie av Norservice Interiørnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel