Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMørland, Bodil
dc.contributor.authorAmundsen, Tonje
dc.date.accessioned2017-10-04T12:18:28Z
dc.date.available2017-10-04T12:18:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2458399
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er seksuelle overgrep og omhandler hva som kan gjøres for å beskytte barn i barnehagen mot seksuelle overgrep. Målet med denne studien er å få innblikk i hva som kan gjøres i arbeidet mot seksuelle overgrep, hvilke tiltak som kan settes inn og hvilke faktorer som vanskeliggjør arbeidet. Jeg vil se på hvordan dette arbeidet kan se ut i praksis, i forhold til barn, voksne og i samarbeid med hjemmet. Jeg vil ta for meg hvilke krav som stilles til de ansatte i barnehagen og hvorfor de er i en særstilling når det gjelder å kartlegge barns omsorgssituasjon. Oppgaven har følgende problemstilling; «Hvordan kan barnehager arbeide for å beskytte barn mot seksuelle overgrep?» De siste årene har det vært økt fokus på tematikken seksuelle overgrep i samfunnsdebatter, og flere overgrepssaker har blitt avdekt i norske barnehager. Den teoretiske tilnærmingen for oppgaven baserer seg på faglitteratur, samt vitenskapelige og forskningsbaserte rapporter. En viktig del av teorigrunnlaget for denne studien er Kari Killens beskrivelser av hvordan omsorgssvikt er et felles ansvar og på hvilken måte omsorgssvikt kan leve videre i generasjoner. Øyvind Kvellos forskning om barn i risiko og skadelige omsorgssituasjoner beskriver tegn utsatte barn kan vise og ikke minst hva slags konsekvenser seksuelle overgrep kan ha for barnet og samfunnet rundt. I oppgaven har jeg valgt å anvende en kvalitativ tilnærming med intervju som forskningsmetode. Kvalitative forskningsintervju er gjennomført med tre barnehageansatte i ulike lederstillinger. Felles for intervjupersonene er at de har erfaringer rundt arbeidet med barns seksualitet og seksuelle overgrep i barnehagen. Gjennom intervjupersonenes beskrivelser av sine erfaringer og opplevelser kommer det frem noen hovedtrekk av hvilke utfordringer som ligger til grunn for dette arbeidet. De viktigste aspektene fra intervjuene har blitt kategorisert ned til tre hovedfunn som sammen med den teoretiske tilnærmingen skal besvare oppgavens problemstilling. Kort oppsummert er disse: Arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen er prisgitt de ansattes kompetanse. Det er ofte ansatte selv som er det største hinderet i arbeidet, og barnehagene må arbeide med tematikken for at det skal skje noen forandring. Disse funnene vil understøttes av det teoretiske underlaget til oppgaven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleBarnehagens arbeid i forhold til seksuelle overgrep : en studie av noen norske barnehagers arbeid for beskyttelse mot seksuelle overgrep og hvordan barnehagen på et tidlig tidspunkt kan kartlegge risikofaktorer og påvirke faktorer som beskytter barnetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel