Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskum, Tove Anita
dc.contributor.authorStokke, Martin
dc.date.accessioned2017-09-28T11:09:31Z
dc.date.available2017-09-28T11:09:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457289
dc.description.abstractFormålet med oppgaven har vært å finne ut hvordan relasjonen mellom læreren og eleven virker forebyggende på utfordrende atferd i skolen. Relasjonen mellom læreren og eleven er en sak som trekkes mer og mer frem i søkelyset, og er viktig med tanke på at elevene skal lykkes på skolen. Utfordrende atferd er noe som forekommer i de aller fleste klasser, i større og mindre grad. Begrepet utfordrende atferd er ikke konkret definert, og derfor noe personavhengig. Selv om enkelte atferd er allment definert som utfordrende, så finnes det endel i ”gråsonen.” Denne atferden er mer opp til den enkelte å definere. Likevel er denne utfordrende atferden uforenelig med et godt læringsmiljø, og må gjøres noe med (Ogden, 2009). Med bakgrunn i dette er problemstillingen: ”Hvordan kan relasjonen mellom læreren og eleven virke forebyggende på en utfordrende utagerende atferd?” Prosjektet er et intervjustudie med to lærere som ledelsen beskriver som dyktig på håndtering av utfordrende atferd. Det har blitt intervjuet elevgrupper med en utfordrende utagerende atferd i nevnte læreres klasse. Elevene som har blitt intervjuet har ikke noen form for ekstrem atferd, men faller inn under hva som er normalt i skolen. Elevene i klassen har blitt intervjuet gruppevis. Intervjuene med lærerne og elevene skjedde samme dag. Elevene ble intervjuet først, slik at refleksjoner ved elevgruppeintervjuet kunne brukes til å utfordre lærerne. Etter transkripsjonen og analysen av det empiriske materialet satt jeg igjen med disse kategoriene: Forventning, dialog, proaktivitet, tillit og humor. Hovedfunnene i oppgaven er at elevene ønsker å møtes som subjekt, der læreren ser den de er. Elevene etterspør en lærer som tar deres utfordringer seriøst. De legger også vekt på at læreren skulle utøve trygghet, kontroll og humor. Lærerne la vekt på at relasjonen mellom læreren og eleven var forebyggende for utfordrende atferd. For at denne relasjonen skal kunne bygges og bli god må elevene bli møtt som likeverdig subjekt. Gjennom relasjon får læreren innsikt i hvorfor eleven reagerer og handler som den gjør. Med denne informasjonen kan læreren arbeide for å forebygge den utfordrende atferden. I denne sammenhengen er forventninger og forutsigbarhet et stikkord. Relasjonen læreren har til eleven fører også til at læreren kan arbeide proaktivt, slik at enkelte konflikter kan stoppes før det utvikles.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i Spesialpedagogikknb_NO
dc.titleHvordan relasjonen mellom læreren og elever virker forebyggende mot utfordrende atferdnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel