Elevrepresentasjoner i Stortingsmelding 28 (2015-2016) - En diskursanalytisk tilnærming
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457286Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I følgende oppgave har jeg benyttet meg av diskursanalytisk metode for å besvare problemstillingen hvordan omtales elever og elevers læring i Stortingsmelding 28 (2015-2016)?. I gjennomgang av Stortingsmeldingen fant jeg flere representasjoner innenfor elevdiskursen som jeg valgte å gå videre med. Disse representasjonene var subjekt-, objekt-, being-, becoming- og selvstyrings-representasjonen. Innenfor funnene av representasjoner kom det fram at subjekt- og objekt-representasjonen sto i motsetning til hverandre, det samme gjaldt being- og becomingrepresentasjonen. Selvstyrings-representasjonen ble funnet til å være den overordnet dominerende representasjonen i elevdiskursen i Storetingsmelding 28.
Funnene i Stortingsmeldingen ble videre knyttet opp mot Michel Foucaults maktbegreper, med hovedfokus på governmentality. Jeg fant at de nevnte representasjoner godt kunne belyses med Foucaults maktbegreper, og pekte på en særlig kobling mellom styringsteknologier og objekt- og becoming-representasjonen samt selvteknologier og subjekt- og being-representasjonen. Ytterligere drøfter jeg selvstyrings-representasjonen som en manifestering av governmentalitys fokus på internalisering av verdier og regjering av selvet i tråd med disse. Jeg peker avslutningsvis på selvstyrings-representasjonen som et potensielt ledd i utviklingen mellom styringsteknologier og selvteknololgier i skolen, med overgang fra henholdsvis objekt- og becoming-representasjonene til subjekt- og being-representasjonene.