Sorgarbeid i skolen - En kvalitativ undersøkelse av læreres kunnskap om sorgarbeid, og hva de vektlegger i sorgarbeid i skolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2457234Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne mastergradsoppgaven presenteres tre læreres opplevelse av egen kunnskap om sorgarbeid, samt hva de vektlegger i sorgarbeid i skolen. I studien ble det benyttet en kvalitativ forskningstilnærming med semistrukturert intervju som metode for innsamling av datamateriale. De tre informantene var lærere som hadde erfaring knyttet til arbeid med barn i sorg.
Undersøkelsen viser at lærere opplever at de har for lite kunnskap om sorgarbeid, og at dette kan sees i sammenheng med lite fokus på dette temaet i lærerutdanning. Lærerne anser dette som et viktig tema i skolen. Lærerne i studien vektla relasjoner både mellom lærer og elev, og mellom skole og hjem, kommunikasjon og tilrettelegging som viktige elementer i sorgarbeidet. Resultatene i studien er i samsvar med teori og resultater fra andre forskere.