Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSølvberg, Astrid
dc.contributor.authorSolheim, Anne-Elin
dc.date.accessioned2017-09-28T08:18:35Z
dc.date.available2017-09-28T08:18:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457213
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler tolkning og bruk av Planen i Samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Undervisning i samfunnskunnskap skal ha en opplæring styrt etter forskrift om læreplan i samfunnskunnskap for voksne innvandrere, og det er kommunenes ansvar å tilrettelegge for denne opplæringen. Ulike bakgrunner og perspektiver kan påvirke måter vi mennesker tenker på. Når det kommer til læreplaner kan det være slik at disse er formulert på en måte som gir rom for tolkning. I oppgaven drøftes det om Læreplanen i Samfunnskunnskap for voksne innvandrere kan være formulert slik at den kan gi rom for tolkning, og om ulik tolkning kan medføre ulike praksiser fra kommune til kommune. Er det forskjeller på hvordan opplæringen foregår, og hvor tydelig kan de være? Jeg har gjennomført en kvalitativ studie for å undersøke hvordan planen tolkes og brukes. Studiens problemstilling er: Hvordan tolker og utøver lærere planen i samfunnskunnskap for voksne innvandrere? For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet 4 lærere fra tre ulike kommuner som har ansvaret med å tilby kurs i samfunnskunnskap for voksne innvandrere bosatt i kommunen. I intervjuene har informanter fortalt hvordan de selv tolker planen, og setter opp undervisning i henhold til dette. De har også fortalt hvilke kriterier som er gitt av deres arbeidsgiver kommunen til utførelsen av dette arbeidet. Funnene i studien tyder på at setninger i planen i samfunnsfag for voksne kan tolkes på ulike måter. Funnene tyder også på at måten undervisningen blir gjort på kan være svært forskjellig fra kommune til kommune. Før gjennomføring av studien hadde jeg en forventning om at det kunne være noen ulikheter fra lærer til lærer, slik at tilbudene som blir gitt kan være forskjellig. Min konklusjon etter denne oppgaven er at ulikhetene er mye større enn jeg forventet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i Voksnes Læringnb_NO
dc.titleTolking og bruk av planen i samfunnskunnskap for voksne innvandrerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel