Markedsføring av et nytt studieprogram på sosiale medier
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1150]
Abstract
I vår bacheloroppgave har vi undersøkt hvordan et nytt studieprogram kan drive strategisk markedsføring på sosiale medier. Oppgaven har blitt avgrenset til plattformen Facebook ettersom de fleste personene i hovedmålgruppen, potensielle søkere 18-28 år, bruker plattformen. Sosiale medier har blitt en stor del av av hverdagen til privatpersoner, det er derfor viktig for aktører å gjøre seg synlig på Facebook. Dette tar oss til følgende problemstilling:
“Hvordan når Bachelor i interaksjonsdesign potensielle studenter med sosiale medier?”
For å kunne svare på problemstillingen på best mulig måte, har vi i tillegg valgt å stille to forskningsspørsmål. Metodene vi har anvendt er A/B-testing og spørreundersøkelse som verktøy for innsamling av data. Funnene er så blitt drøftet med utgangspunkt i eksisterende teori om markedsføring, sosiale medier, og anbefalinger for markedsføring på sosiale medier i 2017.
Avsluttende presenteres en strategi, basert på våre funn, for hvordan Bachelor i interaksjonsdesign kan nå potensielle studenter på sosiale medier. Som en huskeregel på retningslinjene i strategien har vi laget akronymet “F.I.S.K.E”. Dette for å skape en billedlig beskrivelse med hensikt å hjelpe de ansvarlige for Facebooksiden å huske punktene.