dc.contributor.advisor | Dyrstad, Jan Morten | |
dc.contributor.author | Krehic, Lana | |
dc.contributor.author | Sohlman, Mia Marie Wallgren | |
dc.date.accessioned | 2017-09-20T12:13:06Z | |
dc.date.available | 2017-09-20T12:13:06Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2455796 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som påvirker etterspørselen etter kollektivtransport i Trondheim. Oppgaven tar utgangspunkt i et paneldatasett som følger 28 busslinjer i perioden 2010 til 2016. De avhengige variabelene er antall påstigende passasjerer med henholdsvis periodebillett og enkeltbillett.
Vi finner at reisende med enkeltbillett er marginale reisende som reagerer på flere faktorer enn reisende med periodebillett. Blant annet har billettpris og kostnaden ved bilbruk større betydning for etterspørselen etter reiser med enkeltbillett enn periodebillett.
Også forsinkelser og frakjøringer har betydning for etterspørselen etter kollektivtransport. Vi finner at høyt driftsavvik på busstilbudet overskygger betydningen av egenprisen, mens lavt driftsavvik gjør reisende mer følsomme overfor endringer i billettprisen.
Til sist finner vi at innføringen av bomring økte etterspørselsnivået for begge billettyper. Samtidig øker egenpriselastisitetene etter at bommen ble innført, som indikerer at reisende i Trondheim har blitt mindre avhengige av kollektivtransport. Sett i sammenheng med en økende trend i etterspørselen etter enkeltbillett etter at bomringen åpnet, kan resultatene tyde på at flere velger andre transportmåter etter åpningen av bomringen, og reiser med buss i enkelttilfeller. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | En empirisk undersøkelse av hvilke faktorer som påvirker etterspørselen etter kollektivtransport i Trondheim | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 78 | nb_NO |