Hvordan opplever medarbeidere endringsprosesser i kommunale organisasjoner?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455624Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har jeg sett på hvordan medarbeidere opplever endringsprosesser i kommunale organisasjoner. Gjennom en kvalitativ tilnærming med intervju som metode, har intervjupersonene reflektert rundt sine opplevelser fra endringsprosesser som de tidligere har vært omfattet av, og i tillegg har de delt opplevelser fra den pågående endringsprosessen kommunesammenslåing.
Jeg har i denne masteroppgaven valgt å benytte medarbeidere i kommunale organisasjoner som informanter. Sju medarbeidere har vært mine informanter, og de sju tilhører fire ulike kommuneorganisasjoner. Medarbeiderne er gjennom sin kunnskap helt avgjørende for den tjenesteleveransen som kommunene skal utøve overfor sine innbyggere. Det har for min del vært interessant å få kunnskap om hvordan disse sju medarbeiderne opplever endringsprosesser. Deres erfaringer kan bidra inn i nye endringsprosesser – for i større grad å sikre at den pågående kommunesammenslåingsprosessen og andre framtidige endringsprosesser blir vellykket.
Medarbeiderne som har vært informanter i denne studien har trukket fram opplevelser fra følgende temaer; medvirkning, samhandling, motivasjon og mestring. Denne studien har gitt to klare sammenhenger:
• Medarbeidere som opplever involvering i endringsprosesser som god, er de som i prosessen fikk tildelt et klart ansvar fra leder om å medvirke til framdriften i selve endringsprosessen. De opplevde at rammene for medvirkning var klarlagt.
• Medarbeiderne som derimot opplevde liten involvering i endringsprosesser, er de som ikke fikk noen tydelig, avklart rolle i gjennomføring av prosessen. De opplevde at rammene for medvirkning ikke var klarlagt.
For informantene er det ikke nok å være omfattet av en endringsprosess, det oppleves som viktig å ha en tildelt rolle i endringsprosessen og få muligheten til å delta og virke inn på prosessen. Som et bilde på medarbeidernes opplevelser i endringsprosesser, viser jeg til hva en av informantene uttalte: …det kan hende at vi medarbeidere har noen gode ideer vi også… Å styrke medarbeidernes mulighet til involvering i endringsprosesser, kan se ut til å være selve kjernen i en vellykket endringsprosess.
Beskrivelse
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, spesialisering i relasjonsledelse