Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFeilberg, Julie
dc.contributor.advisorVulchanova, Mila Dimitrova
dc.contributor.authorDahl, Hege Anita
dc.date.accessioned2017-09-19T09:20:05Z
dc.date.available2017-09-19T09:20:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455375
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt-Norge? Bakgrunn: Forskning har også vist at det er variasjon i saksbehandling rundt spesialundervisning og jeg har lurt på hva som kan være årsak til dette. Det var et mål med studien å få økt kunnskap rundt saksbehandling og prosedyrer som foregår i skoler før det blir henvist videre til PPT. Grunnen til at jeg ønsker å se nærmere på dette er fordi jeg selv jobber som lærer i en barneskole og ønsker å vite mer om andre skoler og hvilke prosedyrer de vanligvis følger. Formål: Hensikten med denne studien var å få økt innsikt i regelverket for opplæringen i norsk skole, prosedyrer i skolen og fremskaffe en oversikt over kartleggingsmateriell som brukes. Metode: Studien har tatt i bruk en kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk tilnærming hvor informantenes opplevelse og erfaringer har vært i fokus. Det ble tatt i bruk intervjusamtaler med tre lærere som har ansvar for utredning av elever med lese- og skrivevansker ved egen skole. Resultater: Studien har gitt innblikk i de gjeldene prosedyrene ved hver skole før henvisning til PPT. Retningslinjene for saksbehandling fra Utdanningsdirektoratet følges ved alle tre skolene. Studien har skaffet en oversikt over alle kartleggingsprøvene som er i bruk og viser en bred kompetanse i å benytte et stort utvalg tester. Kartleggingsmateriellet ved skolene er stort sett sammenfallende med anbefalinger fra kommunens PPT, unntatt en test: LOGOS. Studien har også sammenlignet PPT’s kartleggings- og utredningsverktøy med en oversikt av test- og diagnoseverktøy utarbeidet ved vårt Nasjonale senter for leseopplæring og leseforskning, Lesesenteret. Det kommer frem i intervjuene at det er behov for faglig samarbeid mellom lærere med ansvar for kartlegging. Dette gjelder spesielt i arbeid med omfattende tester som diagnostiserende tester. Disse testene brukes til å sette dysleksidiagnoser på elever med store lese- og skrivevansker. Nøkkelord: Prosedyrer, regelverk, saksbehandling, kartleggingsmateriell, lese- og skrivevansker, spesifikke språkvansker, dysleksi, diagnostiserende tester, samarbeid, utfordringer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectProsedyrer, regelverknb_NO
dc.subjectsaksbehandlingnb_NO
dc.subjectkartleggingsmateriellnb_NO
dc.subjectlese- og skrivevanskernb_NO
dc.subjectdiagnostiserende testernb_NO
dc.titleHvilke prosedyrer og hvilket kartleggingsmateriell brukes før henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste ved tre ulike barneskoler i en norsk bykommune i Midt Norge?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel