Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Liv-Iren
dc.date.accessioned2017-09-14T07:52:07Z
dc.date.available2017-09-14T07:52:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454638
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å få et innblikk i hvordan noen elever i syvendeklasse jobber med likninger. Jeg ønsket å undersøke hvilke strategier elevene benytter seg av for å løse likningene, samt undersøke elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler. Det var også ønskelig å se om de to siste aspektene kunne ha noen innvirkning på strategiene elevene benyttet seg av. Forskningsspørsmålet i oppgaven er derfor som følger: 1. Hvilke strategier bruker fire sjuendeklassinger i arbeid med førstegradslikninger? 2. Hvordan kan elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler påvirke strategiene? Ved å undersøke elevenes likningsløsningsstrategier ønsker jeg å se generelt på strategiene elevene benytter, samt å se etter tegn på at også disse elevene står overfor et kognitivt gap. Med tanke på at synet på likhetstegnet har vist seg å ha en effekt på elevenes evner til å løse likninger er det interessant å se om dette også har en effekt på elevenes strategier i likningsløsing. Også variabler har tidligere vist seg å være utfordrende for elever. Variabelbegrepet jeg bruker i denne oppgaven er en vid definisjon som vil bli nærmere forklart i teorikapittelet. Siden fokuset i oppgaven er likninger har jeg fokusert på elevenes oppfatninger av variabler som er relatert til likningsløsing. Det er derfor to oppfattelser som er av særlig interesse: variabler som ukjente og variabler som generaliserte tall. For å kunne si noe om hvordan elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler kan påvirke elevenes strategier vil jeg først analysere hva elevenes syn på likhetstegnet og oppfattelse av variabler er før jeg i diskusjonen vil forsøke å svare på hvordan dette eventuelt påvirker likningsløsningsstrategiene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Få frem x-ene på en måte, få frem svaret på x-ene": en studie av fire 7.trinnelevers arbeid med likninger, men fokus på strategier, likhetstegn og variablernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel