De stille barna i barnehagen : en kvalitativ studie av hvordan personalet i barnehagen møter de stille barna
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454298Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Utagerende atferd har vært mest i fokus i tidligere forskning, men innagerende vansker viser seg å være like vanlig som utagerende atferd. I en travel barnehagehverdag kan det være vanskelig å se alle barna, spesielt de stille. Noen kan lettere forsvinne i hverdagslige aktiviteter da de ikke gir særlig uttrykk for at de trenger hjelp eller hva de har behov for. Barn trenger støtte til å utvikle god selvhevdelse og mestring i hverdagen, og barnehagen har en viktig oppgave i å møte barn med individuelle forutsetninger og behov.
Denne masteroppgaven har fått tittelen De stille barna i barnehagen. Formålet med denne studien er å få en større innsikt i og rette oppmerksomhet mot dette temaet. Studien har fokus på personalet i barnehagen, og deres forståelse av og tilrettelegging for de stille barna i barnehagehverdagen. Problemstillingen i denne studien er: Hvordan møtes de stille barna av personalet i barnehagen? For å belyse denne problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode, og jeg gjennomførte intervju med tre ansatte i én barnehage.
I mine funn kom det frem at personalet i barnehagen har mye kunnskap om ”stille barn” og hvem de stille barna er. De stille barna kan knyttes opp til ulike perspektiver på stille atferd, som blant annet innagerende atferd, innadvendthet og sjenanse. Funnene viser at den stille atferden viser seg i ulike situasjoner i barnehagen. Videre fremheves det at de voksne i barnehagen har en betydningsfull rolle overfor de stille barna. Barna trenger tilstedeværende, sensitive og anerkjennende voksne som veileder, gir bekreftelse og ros. Å skape trygghet og forutsigbarhet er nødvendig for de stille barna. Personalet er opptatt av å skape gode relasjoner til barn som er stille, men samtidig kunne det være frustrerende å møte de stille barna. Det kom tydelig frem at det er viktig med god voksentetthet i barnehagen. Funnene viser at personalet har mye kunnskap om hvordan de kan støtte de stille barna i barnehagehverdagen, og legge til rette for gode sosiale mestringssituasjoner.