Tolk det som du vil: en kvalitativ og kvantitativ studie av tekstforståelse i møte med forsikringstekster
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454283Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Et spørsmål denne avhandlingen tar for seg er hvorfor forsikringsbransjen bør satse på klarspråk. Det finnes allerede en del forskning på effekten av klart språk i tekster fra offentlig sektor. Denne avhandlingen tar for seg klart språk med spesielt hensyn på næringslivet, nærmere bestemt forsikringsbransjen. Interessen og engasjement for klarspråk har blomstret de siste årene. Med utgangspunkt i en spesifikk forsikringstekst forsøker denne avhandlingen å si noe om hvordan forsikringsteksten forstås og eventuelt misforstås – og ikke minst hva som fører til misforståelsene. Hovedvekten ligger på hvordan rettighetene og unntak fra rettighetene tolkes av lesere. I avhandlingen anvendes Relevansteorien og noen av dens prinsipper for å forklare de prosessene som skjer når vi tolker teksten, og på den måten bidrar teorien med forklaringer på de misforståelsene som skjer. Det viser seg at et markant flertall av informantene og respondentene i denne studien, misforstår den aktuelle forsikringsteksten. Dette er trolig overførbart til å gjelde forsikringstekster generelt.
Avhandlingen tar for seg avsender- og mottakerperspektivet og sier noe om hvilke hensyn avsenderen må ta i utformingen av tekster som en forsikringstekst. Argumenter knyttet til det samfunnsansvaret bransjen har for å tilby klar og tydelig kommunikasjon vektlegges sammen med argumenter for bransjens omdømme og kostnadsbesparelsene man kan oppnå ved klart språk.