dc.contributor.advisor | Tørset, Trude | |
dc.contributor.advisor | Rinbø, Jostein | |
dc.contributor.advisor | Nyland, Stig Andersen | |
dc.contributor.author | Adserø, Julie Skjeflo | |
dc.date.accessioned | 2017-09-05T14:00:56Z | |
dc.date.available | 2017-09-05T14:00:56Z | |
dc.date.created | 2017-06-10 | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier | ntnudaim:16937 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2453255 | |
dc.description.abstract | Studien har hatt fokus på endringer i arealbruk som følge av mindre reisetidsforbedringer i samferdselsprosjekter. Arealbruksendringer er undersøkt i fire variabler: befolkning; boligmarked; sysselsetting; pendling. Studien er utført med tidsserieanalyse ved bruk av "Difference in Difference"-metoden. Vi har sammenlignet utviklingen i de påvirkede kommunene bestående av Skaun og Orkdal, med en kontrollgruppe som består av Malvik og Klæbu. Resultatene fra analysen viser at endringer i arealbruk oppstår som følge av mindre reisetidsforbedringer på opptil 10 minutter. Endringene er tydeligst i kommunen som er lokalisert med minst avstand til byen, hvor befolkningen, sysselsettingen bosatt og pendlere ut av kommunen har økt mye i forhold til kontrollgruppen. I kommunen lengre unna byen har bare pendling ut økt. Analysen viser at det finnes effekter på arealbruk fra mindre reisetidsforbedringer. Derfor vil det være nyttig å implementere slike virkninger i NKA og få et mest mulig helhetlig bilde av prosjektene i fremtiden. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.subject | Bygg- og miljøteknikk (2-årig), Veg, transport og geomatikk | |
dc.title | Effekter av ny infrastruktur på arealbruk - Et casestudie fra Norge | |
dc.type | Master thesis | |