Selvverd og frafall i skolen : en kvalitativ studie om sammenhenger mellom selvverd, fravær og tanker om å slutte på skolen i videregående opplæring
Abstract
Formålet med studien er å undersøke om selvverdet til elever i videregående skole har en sammenheng med hvorfor noen elever velger å avslutte opplæringen underveis. Selvverdet ble målt opp imot faktorer som skulking, skolefravær og tanker om å slutte på skolen. Det ble også sett på om det finnes kjønnsforskjeller i forhold til de overnevnte faktorene. Studiens problemstilling er som følgende: ”Er det en sammenheng mellom selvverd og frafall i videregående opplæring?”
Problemstillingen er belyst ved bruk av kvantitativ metode. Studien er en del av et større forskningsprosjekt der det ble utført en spørreundersøkelse på tre videregående skoler i SørTrøndelag. I alt deltok 501 respondenter i undersøkelsen med elever fra både studiespesialiserende og yrkesfaglige studieretninger. For å besvare problemstillingen ble det utført korrelasjonsanalyser basert på Pearsons r samt t-tester for to uavhengige utvalg for å se på kjønnsforskjeller og for å gjøre analyser der det ble skilt mellom elever med høyt og lavt selvverd. Resultatene indikerer at det er en sammenheng mellom tanker om å slutte på skolen og elevenes selvverd, der elever som tenker på å slutte på skolen har et lavere selvverd enn elever som ikke tenker å avslutte opplæringen. Funnene viser også at elever som skulker har et lavere selvverd enn ikke-skulkere. Det kan tyde på at dette er de samme elevene siden det er en korrelasjon mellom faktoren tanker om å slutte på skolen og skulking. Videre viser resultatene at det ikke er en sammenheng mellom elevenes selvverd og skolefravær. Resultatene fra analysene om kjønnsforskjeller viser at jenter har litt lavere selvverd enn gutter, men det ble ikke funnet noen forskjeller mellom kjønnene på faktorene tanker om å slutte på skolen eller skulking. Ved å gjøre studier på elever som fortsatt er i videregående skole kan frafallsproblematikken undersøkes som en prosess elevene går igjennom og det kan ha en forebyggende virkning. Økt forståelse av hvilken betydning elevenes selvverd har å si for frafallet i videregående opplæring kan gi indikasjoner som skolen og lærere kan ha nytte av. De kan jobbe for å se hver enkelt elev og på den måten være med å styrke deres selvverd som gir dem motivasjon til å fullføre skolegangen.
Description
Utdanning og oppvekst