Show simple item record

dc.contributor.advisorThorshaug, Arve
dc.contributor.authorSandøy, Aud Inger
dc.date.accessioned2017-09-05T13:42:46Z
dc.date.available2017-09-05T13:42:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453238
dc.description.abstractTema for min masteroppgave er anerkjennelse i relasjonen mellom voksen og barn i barnehagen, og hvordan dette kan forstås av fire barnehagelærere. Mine forskningsspørsmål har vært hvordan begrepet anerkjennelse kan forstås ut fra forskning og teori, og hva fire barnehagelærere tenker om anerkjennelse i voksen-barnrelasjonen i barnehagen. I denne studien ønsker jeg å løfte fram og synliggjøre hvilke refleksjoner og perspektiver forskningsdeltakernes uttrykker i forhold til anerkjennende relasjoner mellom barn og voksen i barnehagen. For å få belyst forskningsdeltakernes perspektiver og opplevelser valgte jeg det kvalitative forskningsintervjuet som forskningsmetode. Jeg gjennomførte til sammen fire intervjuer -to gruppeintervjuer og to enkeltintervjuer. På bakgrunn av analyse og refleksjoner rundt det som etter min tolkning var sentrale aspekter ved intervjumaterialet, kom jeg fram til fire hovedområder: • Anerkjennelse som et grunnleggende psykologisk, etisk og eksistensielt behov. • Anerkjennelse og forskjellighet. • Anerkjennelse av barnet som medborger i et demokratisk fellesskap. • Det tredje som grunnlag for en likeverdig barn-voksen-relasjon. Forskjellighet kan sies å være et gjennomgangstema, eller en «rød tråd» for det som barnehagelærerne var opptatt av. Barn er forskjellige og voksne er forskjellige. De var opptatt av å møte denne forskjelligheten – løfte den fram og anerkjenne den - og handle ut fra denne forståelsen. Bevissthet rundt egen rolle i relasjonen med det enkelte barn og i forhold til barnet som en del av et fellesskap, var også et gjennomgående trekk ved det barnehagelærerne uttrykte. Demokrati og det å kunne være likeverdige deltakere innenfor fellesskapet ble flere ganger framhevet av intervjupersonene. Selv om forskningsdeltakerne også var opptatt av den psykologiske betydningen anerkjennelse har for enkeltindividet i det intersubjektive møtet mellom barn og voksen, var barnet som del av fellesskapet mer framtredende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleAnerkjennelse i relasjonen mellom barn og voksen i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record