Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoveid, Marit Honerød
dc.contributor.authorBergh, Camilla Fredrikke
dc.date.accessioned2017-09-05T13:12:43Z
dc.date.available2017-09-05T13:12:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453230
dc.description.abstractDenne studien ser på samhandlingen som foregår i relasjonen mellom lærer og elev fra et elevperspektiv. Elevenes opplevelse av fellesskapet dem i mellom er også en del av studiens tematikk. Dette drøftes i lys av begrepene sensitivitet, annerkjennelse og fellesskap, som fra et tilknytningsteoretisk grunnperspektiv omhandler den emosjonelle tilknytningen mellom lærer og elev. Gjennom en relasjonell tenkemåte sees samhandlingen på som en mellommenneskelig prosess hvor begge parter inngår i et relasjonsforhold til hverandre. Dette fordrer at man ser på relasjonen ut fra en tosidighet, og ikke utelukkende noe som man kan legge premisser for fra lærerens side. Studiens funn viser at elevenes opplevelse av å bli sett kan ha en sammenheng med lærerens sensitivitet overfor elevenes signaler. Elevene opplever også å bli hørt, gjennom å bli møtt i sin søken etter anerkjennelse og støtte. Opplevelsen av elevenes fellesskap kom til syne gjennom måten forskningsdeltakerne samhandlet på, og gjennom deres oppfatning av underforståtte regler og normer som gjelder i elevgruppa. Dette er blitt drøftet i lys av teori om praksisfellesskap, som også viser hvordan denne meningsskapingen skjer i samhandlingen mellom elevene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleOgså lager de ei gruppe og snakker om detnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel